8 Shares

Det här måste vara den ultimata grushojen

Guido Koch från Projekt DT-A har lyckats med det omöjliga, han har tillverkat en fullt fungerande KTM 990 Adventure med 2-hjulsdrift och navstyrning, på kuppen har han bantat hojen med 20 kilo. Han hoppas att koncepthojen skall locka investerare, så att han kan sälja ett kit till KTM 990.

Från det att Guido började med projektet till att få fram en färdig hoj tog det honom 10 år för att förverkliga sin dröm. Projektet tog tid då det krävde att han var tvungen att utveckla aven helt ny ram, ett nytt nav-styrsystem med egen sving framtill, med en skräddarsydd CV-led, ett nytt styrsystem och viktigast av allt – ett system för att skicka kraften till framhjulet.

Projektet började på när Guido förstod att ett tvåhjulsdrivningssystem skulle vara mycket användbart, speciellt i lerig terräng när bakhjulet spinner. Han insåg att om båda hjulen drev på skulle risken att fastna bara vara hälften så stor.

Guido är en mekanisk ingenjör som utvecklar delar till medicin- och fordonsindustrin – båda kräver stor precision och tillförlitlighet. Projekt DT-A startade med en KTM 990 Adventure, men det är inte mycket som är kvar av originalhojen.

Han har behållit V-twinmotorn och svingen – men nästan allt annat är skräddarsytt. Steg 1 var att ta fram en ny ram anpassat till navstyrning. Ramen använder motorn som en bärande del med monteringspunkter för främre och bakre svingen och stötdämpare. Den skall även fästa tre bränsletankar, dyna, tre reglage och paneler.

Tidigt i projektet upptäckte Guido att det inte fanns några lämpliga leder vid frontänden. Att ta en från en bil skulle bli för tungt och otympligt.

Processen att utveckla en ny CV-led var komplex, den skulle ha en 35 graders styrvinkel och det skulle klara av belastning från off-roadkörning på ojämn terräng. Den färdiga enheten mötte behoven och den håller den främre hjulets totala massa med 12,2 kilo.

2-hjulsdriften är konstruerat så att det börjar driva när bakhjulet spinner 5 procent eller mer. Framhjulsdriften kan kopplas ur med hjälp av en spak som är monterad på styret.

Projekt DT-A KTM 990 Adventure har tre bränsletankar med en total kapacitet på 27 liter, vardera är gjord av en lätt Aramid-honeycomb, dyna och paneler är tillverkade i carbon.

Den färdiga motorcykeln väger bara 170 kg, den har en sitshöjd på en meter och 280 mm fjädringsväg fram och bak, med skivbromsar som bromsas av fyrkolvsok fram och bak.

Guido visade Projekt DT-A KTM 990 Adventure för första gången på IMOT-showen i februari 2018, där den fick en överväldigande varm kritik. Han övertygad om att investerare kommer finansiera nästa steg i projektet – kit och kompletta motorcyklar baserade på KTM 990 som kan köpas av både dem som har en Adventure eller racingteam.

Är du nyfiken och vill läsa mer om Projekt DT-A, eller vill du kanske investera i projektet, klicka här för att besöka hemsidan.

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar

8 Shares

Kommentarer