Shares 6

Små finjusteringar på en snabb sporthoj

Yamaha YZF-R1 R1M med crossplane-motorn är riktigt rolig maskin, nu har de uppgraderat den till kommande säsong Till 2018 får både YZF-R1 och YZF-R1M lite uppdateringar. YZF-R1 har fått nya färger och en efterlängtad nedväxlingsfunktion på quickshiftern.

När det gäller R1M har fjädringen – Öhlins Electronic Racing Suspension (ERS) – uppgraderats till version 2. Den ska numera arbeta snabbare och mer precist med mer data från den sexaxliga IMU:n som motverkar dykande framgaffel eller squat-beteende från bakdämparen vid tuff bankörning (eller snabba pass på slingriga småvägar).

Även hos R1M är quickshiftern uppdaterad till 2018 för att säkerställa mer precisa kopplingsfria växlingar. Numera är systemet dubbelverkande och tillåter även nedväxlingar utan att du behöver använda kopplingen.

Med den stora TFT-skärmen kan Yamaha Ride Control (YRC) användas för så att du kan justera motorcykeln och inställningarna för quickshiftern.

ECU:n har uppdaterats och anpassats för att kunna hantera den nya nedväxlingsfunktionen. Systemet som stoppar även framhjulslyft vid acceleration, LIF, denna har även justerats för att förbättra kontrollen vid snabb acceleration.

De exklusiva kolfiberkåporna har även fått ny design samt grafik så att man skall se att du kör en ny YZF-R1M av 2018:årsmodell.

Shares 6

Kommentarer