Kriget om den vassaste sporthojen trappas upp
Ducati släppte sin Panigale V4 i år och la i en växel till i kriget om snabbaste och coolaste sporthojen. Det är mycket prestige att ha den snabbaste 1000 RR hojen. Vissa tyckte att Ducati ”fuskade” då deras V4 var på 1100 kubik och inte 1000cc.
Till 2019 kommer Ducati Panigale V4R med en motor på 1000cc. Den är trots det vassare än konkurenterna med 221 hästkrafter och 172 kilo torr i standardutförande, eller en hisnande effekt på 234 hästkrafter och 165,5 kilo torr med racekitt.
Även BMW har uppgraderat deras S1000RR med ett lättare chassi och en starkare motor på 207 hästkrafter med en vikt på 197 kilo fulltankad, eller 193,5 kilo med deras M racekitt.
Sedan har även Aprilia uppdaterat sin RSV4 med en factory version där även de ”fuskar” då motorn nu är på 1078 kubik. Men nya Aprilia RSV 1100 factory skall leverera 217 hästkrafter och väga 199 kilo fulltankad som BMW S1000RR.
Hur nya BMW och Aprilia står sig i vikt och effekt mot Ducati V4R återstår att se då Ducati anger torrvikt och BMW samt Aprilia anger vikt för en fulltankad hoj. Vi får vänta med att se faktisk effekt och vikt tills de har kört i bromsbänk och vägts.
Så kampen om den hetaste sporthojen 2019 står mellan två italienare eller en tysk, vilken som kommer vara snabbast/bäst återstår att se tills de har mötts på bana och väg.
Min gissning vilken som blir 2019 års hetaste sporthoj
Vinnare: Panigale V4R
Nya Panigale V4R ser på pappret ut som en klar vinnare i alla kategorier. Med mest effekt lägst vikt och som ett av marknadens mest eftertraktade varumärke blir detta troligtvis marknadens ”bästa” sporthoj 2019 som alla vill ha (men inte alla har råd med).
Dessutom har den fått ”winglets” från MotoGP som garanterat blir en snackis när man står utanför MacDonalds på Sveavägen på kvällen efter att man har varit ute och dragit.
Delad 2:a plats: Aprilia RSV4 1100 factory och BMW S1000RR
Aprilia RSV4 börjar bli till åren och har uppdaterats flera gånger. I år har den fått lite större motorvolym och ”winglets” från MotoGP för att vara med i kampen.
Det är en riktigt bra motorcykel som har vunnit Supebike flera gånger, men sporthojsåkare vill gärna ha det allra senaste och det levererar Aprilia tyvärr inte med en uppdaterad RSV4.
BMW S1000RR var överlägset vassast när den kom för några år sedan. Efter det fick vi en helt ny version som nu har uppdaterats rejält med mer effekt och lägre vikt för att kriga om marknadens vassaste 1000cc hoj.
Hur den står sig mot nya Ducati V4R och Aprilia RSV4 factory (som fuskar med kubik) återstår att se.
Joker: MV Agusta Brutale 1000 Serie Oro
Prestanda som de vassaste sporthojarna i naket utförande 208, eller 212 med racekitt. Med en torrvikt på 184 kilo kan man nog hänga på de flesta sporthojar runt ”slingerbulten” och den kommer garanterat skapa stor uppmärksamhet.
Hur är det då med Kawasaki, Honda, Suzuki och Yamaha?
Det är alla bra och driftsäkra motorcyklar som många gånger är ett bättre köp. Jag gissar dock att ingen av dessa kommer vara 2019 års vassaste sporthoj i standardutförande.