KTM har uppdaterat sin 1290 Super Duke R ”streetfighter” som är starkare, lättare och coolare är aldrig förr…

TEST: Nya 2020 KTM 1290 Super Duke R. Jag har testkört den fetaste busholen som har lämnat fabriken i Mattighofen. Nya SuperDuke levererar 180 hästar ur sin 1301cc V-Twin med en torrvikt på 189 kilo ger det ett riktigt bra vikt/effekt förhållande, det är en av de vassaste bushojarna just nu.

Självklart finns det heta italienska konkurrenter som Aprilia Tuono och nya Ducati Streetfigheter som har vassa V4 motorer. Men stora starka V2 motorer passar perfekt till nakna bushojar och nu när Ducati har övergett sin V2 motor till förmån för en V4 är KTM kungen av starka V2 motorer i det här segmentet.

Just motorn i nya 2020 KTM 1290 Super Duke R är en riktig pärla med jämt effektregister från botten till topp utan vibrationer. Detta kombinerat med en ny lättare och starkare ram med vassa fjädringskomponenter från WP som går att justera efter behov och bromsar från italienska Brembo ger dig en perfekt superhoj för småvägarna.

KTM 1290 Super Duke R är byggd från grunden som en naken bushoj till skillnad från de italienska V4 konkurenterna där man helt sonika har rensat kåpor och flyttat upp styret.

Det gör KTM 1290 Super Duke R unik då man har anpassat hela hojen för att vara en snabb streetfighter som är designad som just en snabb naken bushoj.

Hur är då nya 2020 KTM 1290 Super Duke R att köra?

Efter att ha suttit i sadeln på nya KTM 1290 Super Duke R under en vecka måste jag säga att den är en riktigt trevlig bekantskap. Trots effekten på 180 hästar är den lekande lätt att köra då motorn levererar bra effekt i hela registret. Chassiet är mycket bra avstämt och det går att åka riktigt fort med bra nedlägg. Bromsarna från Brembo tar ned farten med bra känsla i greppet, kopplingen är hydraulisk och är mycket lättjobbad. Växellådan är silkeslen i upp och nedväxlingar. Allt inbjuder till att busköra i stan med enkelhet (film kommer)

Om jag ska anmärka på något så upplevs nya KTM 1290 Super Duke R lite stor med mina 170cm till skillnad mot italienska hojar som brukar vara mer kompakta. Men förutom storleken känns det som att KTM har tagit tronen som den coolaste V2 maskinen från Ducati och det säger inte så lite det.

Färgsättningen med orange ram, plast och mörkblå tank och framskärm ser riktigt bra ut. Men jag säger som Christian Bale i Batman ”Does it come in black?” (Yes it does)

Är du ute efter en fet naken bushoj? Besök närmaste KTM handlare för en provtur, du kommer inte bli besviken.
Pris 176 500 kronor.

Vill du har mer info…

 

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar