Husqvarna FC450 Rockstar Edition är helt uppdaterad

Ny ram, sving, bakram i aluminum-polyamide, ny plast dyna och uppdaterad motor. Allt för att göra dig snabbare runt banan med bättre ergonomi och fjädring som gör livet lättare när det går undan. Nu slipper vi äntligen de fula delade sidoplåtarna.

Motorn är ny, här är några av nyheterna

Motorn har tiltats 2° bakåt med omplacerat framdrev (3 mm lägre) → förbättrad masscentralisering och förbättrat anti-squat beteende
Topprestanda och minimal vikt → bättre mellanregister och förbättrad hanterbarhet
Förbättrad service av motorns inre delar → tillagda servicemarkörer och avloppsrör för vätskor

Toppen är även den ny

Omdesignat SOHC topp → mer kompakt design, parallella ramfästen och kamaxel närmare tyngdpunkten
Nytt ventilkåpa i lättviktsmaterial → endast två monteringsskruvar och en oljestråle för kylning
Ny finstansad kamkedja som ger hållbarhet
DLC-beläggning och lågfriktionskedjestyrningar → optimal effektivitet, tillförlitlighet och hållbarhet
Förenklad service → låslägen för kamkedja

Ny kolv och cylinder

Lättvikts aluminiumcylinder → 95 mm borr / 63,4 mm slag
Lättvikts, high-performance CP-smidd kolv av bryggtyp → reducerade oscillerande massor
Högre kompression 13,1:1 → bättre toppeffekt
Anodiserat ringformigt spår → extra hållbarhet och längre serviceintervall

Vevparti

Uppdaterat läge av vevaxel → idealisk tyngdpunkt, förbättrad hanterbarhet
Vanligt stort lager och tvångsmonterade lagerskålar → ökad hållbarhet och serviceintervall

Block

Ny design → optimerad masscentralisering och ökad effektivitet
Ny oljepumpsväxel i stål och ökat oljetryck → förbättrad hållbarhet och motståndskraft mot överhettning
Högtryckspressgjuten produktionsprocess → tunna väggar för minskad vikt med bibehållen styrka

Växellåda

Ny 5-växlad låda → reviderat utväxling (29:72) för mjuk och exakt växling
Viktoptimerad växelaxel → reducerad manöverkraft som krävs för växlingar
Inbyggd Easy Shift-sensor placerad på växeltrumman möjliggör kopplingsfria uppväxlingar → sömlös växlingsfunktion kan aktiveras/avaktiveras med kartväljare
Integrerad växelsensor → specifika mappar för varje växel

DDS koppling

DDS-koppling → lätt med konsekvent utväxling och exceptionell hållbarhet Förbättrad kopplingskylning från trycksmörjning → minskad avmattning vid hög belastning Omdesignad kopplingskorg → anpassad för ny 5-växlad låda

Ny ram

Speciellt konstruerad längsgående styvhet → perfekt för feedback till förare, energiabsorption och stabilitet
Omplacering av ny stötdämpare → avsevärt förbättrad anti-squat
Topologioptimerad ramväggtjocklek för specifik styvhet och förbättrad tillförlitlighet i områden med hög belastning (t.ex. styrhuvud, stötfäste)
Nya parallella ramfästen (samma position på vänster och höger sida) för förbättrade flexegenskaper
Fotpinnarnas position har flyttas inåt för minskad risk att fastna i djupa hjulspår eller vid skrubbning
Ny, servicevänlig styrhuvudtätning i ett stycke → enklare montering, förbättrad tillförlitlighet
Slitstark pulverlackerad finish med standard ramskydd med glidplåt i komposit

Ny bakram

Ny topologioptimerad hybridkonstruktion av polyamid/aluminium
Underramsbalkar och ramfästen tillverkade av (gjutna) aluminiumprofiler → extremt robust och pålitlig (inga svetsfogar)
Övre underram tillverkad av formsprutad polyamid → specifik styvhet och flexibilitet gynnar hantering och komfort

Ny sving

Ny pressgjuten svängarm → topologioptimerad för optimal styvhet
Förbättrad gjutprocess för minskad vikt → 190 gram mindre än föregående generation
Ny 22 mm bakaxel optimerad för att matcha chassits flexegenskaper
Nydesignat kedjeskydd och kedjereglage
Övergångar i linje med svingarmsytan, fjäderstålmonterad för förbättrad hållbarhet
Sammantaget mindre mottaglig för att haka på externa föremål
TECHNICAL HIGHLIGHTS
  • New bodywork with specifically tailored ergonomics for easier movement on the motorcycle
  • New hydro-formed chromium molybdenum frame significantly improving anti-squat behavior
  • New topology-optimized die-cast aluminum swingarm providing optimal rigidity and low weight
  • New 250cc DOHC engine providing class-leading torque and peak power
  • New 450cc SOHC engine providing class-leading performance and low weight
  • New Easy Shift sensor providing seamless up-shifting
  • High-performance Brembo hydraulic clutch system
  • New aluminum-polyamide hybrid subframe construction providing specifically calculated rigidity and advanced durability
  • New WP XACT 48mm front forks with AER technology offer more progressive end-of-stroke damping
  • New WP XACT rear shock design with CFD-optimized main piston and tool-free adjusters
  • New multifunctional map switch, which also activates the Easy Shift, Traction- and Launch Control
  • New Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing graphics
  • Factory Racing CNC-machined triple clamps with adjustable offset [20mm – 22mm]
  • Factory wheel set with D.I.D DirtStar rims and black anodized CNC-machined hubs
  • New polyamide composite skid plate for advanced protection and durability
  • New polyamide composite front brake disc guard for added protection
  • Mechanical Factory holeshot device as standard
  • Soft, grey ODI lock-on grips
  • GUTS Factory high-grip seat cover
  • Premium-quality ProTaper handlebar and bar pad
  • Electric starter powered by a lightweight Li-Ion 2.0 Ah battery
SPECIFICATIONS
Engine Type: Single-cylinder, liquid-cooled four-Stroke
Displacement: 449.9cc
Bore / Stroke: 95 / 63.4mm
Compression Ratio: 13.1:1
Starter/Battery: Electric Starter / Lithium Ion 12.8V, 2 Ah
Transmission: 5 Gears
Fuel System: Keihin EFI, 44mm Throttle Body
Lubrication: Pressure lubrication with 2 oil pumps
Primary Ratio: 29:72
Final Drive: 13:51
Cooling: Liquid Cooling
Clutch: Wet Multi-Disc DDS-Clutch, Brembo Hydraulics
Ignition: Keihin EMS
Frame: Central Double-Cradle Type 25CrMo4 Steel
Sub Frame: Aluminum / Polyamide Glass Fiber
Handlebar: ProTaper, Aluminum Ø 28mm/22 mm
Front Suspension: WP XACT USD Fork, Ø 48mm
Rear Suspension: WP XACT Monoshock with Linkage
Suspension Travel Front/Rear: 310mm / 300mm
Front/Rear Brakes: Disc Brake 260mm / 220mm
Front/Rear Rims: 1.60x 21” / 2.15 x 19” DID
Front/Rear Tires: 80/100-21” / 120/80-19” Dunlop MX33
Chain: 5/8 x 1/4 in
Silencer: Aluminum
Steering Head Angle: 26.1º
Triple Clamp Offset: 22mm
Wheelbase: 58.8 ± 0.4 in / 1,494 ± 10mm
Ground Clearance: 343mm / 13.5 in
Seat Height: 954mm / 37.5 in
Tank Capacity, Approx: 7.2 L / 1.9 gal
Weight (without fuel), Approx: 228.1 lbs

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar