KTM har uppdaterat alla SX motorcyklar

KTM är minst sagt marknadsledande inom motocross och de driver på utveckligen i en rasande fart. Meritlistan med 8 VM-titlar i främsta MXGP-klassen på 12 år. Över 300 MXGP- och MX2-segrar sedan 2004. 5 av de senaste 8 AMA 450SX Supercross-titlarna. 

KTM har koll på hur en motocrossmaskin ska byggas. När KTM lanserar sina 2023 Motocrosshojar hittar vi imponerande 12 olika modeller. Allt från elektriska balanscyklar till tvåtakts instegshojar (50, 65, 85cm3) till större tvåtaktare med från 125 till 250 och 300cc. Fyrtaktarna är som bekant KTM SX-F 250, 350 och 450.

KTM SX tvåtaktare har fått en ny elektronisk bränsleinsprutning med ett nytt 39 mm spjällshus och spridare som är placerade för perfekt respons. En ”premix är kopplad till TPS-sensorn för att ge bättre motorgång vid tomgång och för bränsle-luft-blandningen ska vara optimal (kallstart är densamma som KTM SX-F).

Ramen är helt ny för bättre dynamik, stabilitet och styrka där”längsgående stabilitet” är viktig för att åka fort. Detta med en förbättrad körkänsla KTM jobbar med ”anti-squat”-för att hojen ska uppföra sig bättre. Ramen har nya fästen, bakram, svingarm, motoruppdatering med en annan placering ny ergonomi och en uppdaterad fjädring.

Den viktigaste hojen KTM 450 SX-F är även den helt ny

Här är alla uppdateringar
Helt ny modell med nytt chassi och motor i ny plast.
Omdesignad motorsom har  lutas 2° bakåt för att förbättra anti-squat och har bättre masscentralisering och ökad kompression för bättre prestanda.
Ny design på ram med smidd stötdämparfäste och omarbetad styvhet för att bättre hantera förarens komfort.
Ny bakram med hybridpolyamid- och aluminiumkonstruktion för förbättrad hållbarhet.
Ny ihålig, pressgjuten sving ger minskad ofjädrad vikt och ökad styvhet.
Ny Quickshifter möjliggör kopplingsfria uppväxlingar från 2:a till 5:e växeln.
Uppdaterad WP XACT-gaffel med nya inställningar och nytt hydrostopp för att förbättra bottenmotståndet.
Ny, helt omdesignad WP XACT-bakdämpare lättare och kortare med nya inre delar.
Nya styrfästen ökar greppytan för minskad vridning.
Nya mappar som ger en optimal motorkaraktär beroende på banförhållanden och förares preferenser.
Hydrauliskt Brembo-koppling.
Brembo-bromsar i kombination med lätta wave skivor för optimal bromskraft och känsla.
CNC nav och exklusiva Excel-fälgar kombinerar prestanda och hållbarhet med massiva viktbesparingar.

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar