2 Shares

Det är något speciellt med en luftkyld Porsche

Patrick Long har initierat ”Luftgekühlt” mötet. En avslappnad sammankomst i centrala Los Angeles, med luftkylda historiska Porsche modeller. I det senaste avsnittet av Top 5-serien presenterar han sina ”Topp 5” av Porsches luftkylda sportbilar.

Han börjar med en Porsche 356 B GS Carrera GT. 356 lanserades 1960 och presenterade en innovativ teknik. En snygg aluminiumkaross med hydrauliska dämpare var banbrytande, liksom den optimerade bromskylningen. Från 1955 fick alla fordon utrustade med en tävlingsmotor det extra namnet ”Carrera” som är legendariskt än idag.

Porsche 804 Formel 1 racerbil lägger Long till som en av motorsportens bästa bilar. Som rattades av den nyligen avlidne Dan Gurney. Med 804 Formel 1 visade Gurney och Porsche att en Formel 1 seger inte var ouppnåelig. År 1962 vann han ”French Grand Prix” i Rouen i en Porsche 804 med en åtta-cylindrig motor. Bara en vecka senare segrade Gurney på Solitude-kretsen i närheten av Stuttgart vilket gjorde att den luftkylda Porsche Type 804 lyckades uppnå en dubbel seger framför på hemmaplan, med svenska lagkamraten Joakim Bonnier på andra plats.

Nummer tre i rankningen markerar det sista kapitlet i den luftkylda eran av produktionsbilar från Porsche, med 993 Turbo S 3.6. Den har en klassisk bakvinge och enastående prestanda där motorn levererar 450 hästkrafter och bilen accelererar från 0 till 100 kilometer i timmemn på bara 4,5 sekunder.

Tvåa på hans lista är den åttcylindriga Porsche 908/3 Spyder är resultatet av ett stort antal tävlingsframgångar. Med en vikt på bara 545 kg tog Porsche denna Spyder och dess lätta konstruktion till dess yttersta spets. Skumförstärkt plastkaross som bara väger otroligt lätta tolv kilo. Föraren och motorn placerades längre fram för att förbättra viktfördelningen. Fabriksteamet tävlade bara i 908/3 Spyder vid fyra tillfällen men noterade tre segrar, bland annat vid sin debut i 1970 Targa Florio på Sicilien, med Jo Siffert och Brian Redman vid ratten.

På första plats kommer en bil från en tidpunkt då Patrick Long skulle ha föredragit att vara en aktiv racerförare. Porsche 917 LH (lång svans) har inte bara en distinkt siluett, men även motor på 4,9 liter som pumpar ut 600 hästkrafter – luftkyld förstås. Aldrig tidigare hade någon avslutat Le Mans-kretsen så snabbt som Kurt Ahrens i 917 långsvansen. Den 11 juni 1970 satte han den snabbaste tiden i praktiken och tog därmed den första Porsche med till en seger i Le Mans.

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar

2 Shares

Kommentarer