Kriget om att tillverka den optimala tusenkubiks RR hojen är stenhård

För några år sedan krossade BMW de japanska och italienska tillverkarna med deras nya S1000RR. Men Yamaha har tagit fram en klart vassare YZF-R1M med Öhlins fjädring, Ducati hojarna har blivit lättare och effektstinnare och i år har Suzuki tagit fram en ny tusenkubikare.

Alla vill vara med om kampen om att ha den lättaste och snabbaste RR hojen, men vill man ha något riktigt exklusivt och extraordinärt skall man kika på dessa 6 hojar

Nr 6. Aprilia RSV4RF – Ca 200 tusen kronor

Aprilia har vunnit superbike flera gånger med denna maskin, det är ett exklusivt italienskt fullblod som är anpassad för bankörning till riktigt överkomligt pris. V4-motorn i denna hoj är en riktig pärla, som en hybrid mellan en radfyra och en V-twin. Med Öhlinsfjädring är du säker på att ha ett chassi som uppför sig när du kör riktigt snabbt om du dessutom har monterat ett Akrapovic avgassystem har denna Superbike-replika en underbar skönsång som ger dig rysningar.

Nr 5. Yamaha YZF R1 M – Ca 240 tusen kronor

Yamaha dominerar just nu MotoGP med nykomlingen Maverick Vinales, även veteranen Valentino Rossi kör Yamaha. Nu är MotoGP hojarna väsensskilda från dagens gathojar. Men R-ettan i M utförande med adaptiv Öhlinsfjädring och crossplanemotor som har en tändfäljd som ger den en ett riktigt skönt ljud och en motorkaraktär som är underbar att köra. Japansk kvalité med själ.

Nr 4. Norton V4 RR – Ca 310 tusen kronor

Ett brittiskt handbygge med en motor på 1200 kubik som härstammar från Aprilia RSV4. En helt underbar design med polerad stålram Öhlinsfjädring och ett hantverk som slår det mesta. Med denna hoj kan man drömma sig bort till Isle of Man TT och känna att man är Guy Martin (fast han kör en Honda).

Nr 3. MV Agusta F4RC – Ca 420 tusen kronor

Motorcyklarnas Ferrari, en otroligt vacker och exotisk maskin med en högvarvig radfyra, enkelsving för racing och avgasrör uppdraget under sadeln. Kanske inte den optimala sporthojen, men så mycket karaktär och ett italienskt hantverk som man kan ägna timmar på att titta på detaljer. Vill man sticka ut och skapa uppmärksamhet när man parkerar hojen ut är detta maskinen.

Nr 2. RC213V-S – Ca 1,75 miljoner kronor

Hondas bidrag från MotoGP där den som har råd kan känna sig som Marc Márquez. Närmre MotoGP kommer man inte, med en V4 motor (inte V5 som de har i MotoGP) och Öhlinsfjädring, Marchesinifälgar 215 hästkrafter och 160 kilo med en prislapp närmare 2 miljoner kronor är det tveksamt att man kommer att få se denna på svenska vägar. Honda bygger alltid otroligt bra motorcyklar och detta måste var deras ultimata mästerverk, det är få förunnat att få rasta detta monster på en bana eller på snabba turer på landsvägarna.

Nr 1. Ducati 1299 Superleggera – Ca 780 tusen kronor

Bara namnet Ducati ger begär – Att den dessutom heter Superleggera som står för superlätt visar att här har de tagit i och byggt marknadens vassaste sporthoj. Att man kan köpa en motorcykel med 215 hästkrafter som har en torrvikt på 156 kilo – 167 kilo tankad och klar – känns helt overkligt. Men med en prislapp på närmare en miljon för en sporthoj är detta en maskin för få förunnade. Ram och fälgar i carbonfiber, Öhlinsfjädring och Ducatis klassiska V-Twin, ja ord räcker inte till. Detta är en maskin för den som vill vara säker på att man har den snabbaste sporthojen som man kan köpa idag.

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar