2 Shares

När man ser bilreklam på sajter som Aftonbladet blir man helt förskräckt över hur dåligt de har lyckats matcha annonser med nyheterna. Efter den senaste incidenten i Melbourne där en person körde rakt in i en folkmassa med sin bil, får man innan videoklippet om nyheten som visas på Aftonbladet se reklam för olika bilmärken.

Som bilföretag skulle inte vara särskilt nöjd med att få min reklam exponerad innan en video där någon mejat ned en massa folk med sin bil med “iskalla erbjudanden” och “tar hand om bilen”.

Detta är ett stort problem med den digitala annonshandeln som inte kräver någon handpåläggning, de saknar därmed helt kontroll om vart annonserna placeras.

Stora annonsörer som flygbolag, bilföretag och matföretag får sina budskap placerade mitt i skandalen. Det är otroligt tydligt i detta fallet, men samma problem uppstår även för andra företag som för SAS som kan få sin reklam innan en video för årets största flygolycka. Eller stora annonsörer som ICA eller Coop som kan få sina reklamkampanjer innan årets värsta matskandal. Vi minns alla den stora nyheten med dålig köttfärs.

Ingen vill ha sitt varumärke exponerat i en katastrof eller en skandal. Men detta sker hela tiden när man köper via annonser via programmatic eller RTB och retargeting,

Den stora frågan är ska bilföretagen verkligen annonsera i skvallerpressen?

Som annonsör skulle vara otroligt missnöjd med denna matchning!

Källa: Dagensanalys.se

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar

2 Shares

Kommentarer