5 Shares

Italienarna fullkomligen älskar motorsport och runt Milano finns det otroligt många motorbanor för alla typer av racemaskiner.

Italienare är engagerade i motorsport och de bygger några av världens mest eftertraktade bilar och motorcyklar. Näringslivet har varit med och sponsrat motorsport genom åren. Flygbolaget Alitalia med ett stort ”A” har klätt flera framgångsrika fordon genom åren.

”Teamen som har kört under Alitalia flagg har alla varit otroligt snygga och framgångsrika”

Man kan önska att Svenska företag kunde engagera sig i samma utsträckning i de svenska motorstjärnorna som italienarna Men tyvärr passar det inte in i deras miljöpolicy, de sponsrar hellre de vita sporterna som segling, golf eller ridsport.

Tillbaka till härliga Alitalia. Det italienska flygbolagets image skapades ursprungligen av den mycket berömda San Francisco-baserade tyska designern Walter Landor, vars byrå producerade flera ikoniska logotyper för stora varumärken.

De står förutom Alitalia för logo till andra typer av företag och organisationer som Levis, Del Monte, Frito-Lay, Världsnaturfonden, och FedEx.

”En Lancia Stratos eller en Aprilia RSV4 klädd i Alitalia fäger är båda lika vackra att se på, det blir helt enkelt inte mycket bättre ”

Alitalias första framgångsrika samarbete var med Lancia Stratos. Vissa saker är alltid starkt förknippade med vissa bilar, så är det med Alitalia och Lancia Stratos och nu på senare år även Aprilia RSV4 vilket är är ett utmärkt exempel på ett snyggt samarbete inom sponsring.

Visst finns det gott om andra bilar än de med Alitalia logotyp, men denna kombination är de mest snygga och framgångsrika. Vi har givetvis vår svenska F1 stjärna Ronnie Peterson som körde en på den tiden riktigt snygg JPS Lotus, men den slår inte Alitalia och deras snygga samarbeten.

Den tyska designern Walter Landor tidlösa logotyp passar otroligt bra på alla racefordon som den underbara Stratos eller en vass Aprilia RSV4. Men varför fungerar det så bra?

Landors ursprungliga logotyp för Alitalia var gjord för att kunna anpassas alla typer av flygplan vilket är ganska  komplext, det var helt enkelt ingen en lätt utmaning.

Flygbolaget behöver även hela tiden modernisera med nya plan sig att hålla jämna steg med den snabba tillväxten i flygtrafiken och logotypen skall passa alla former.

Landor hade som mål att skapa en ikon inom branding eller ”design” som det hette då. Han satte en företags manual för branding med detaljerade instruktioner om alla möjliga användningssätt av deras logotyp.

– Jag har inte kunnat ta reda på vem anpassade logotypen för Lancia Stratos eller huruvida dessa regler tillämpas även för sponsring.

Men logotypen passar perfekt på varje sida av bilen och motorcykeln, det ser ut som om det har lyfts direkt från sidan av ett flygplan. Det fungerar precis lika bra för racing på olika fordon som en Lancia Stratos eller en Aprilia RSV4. Att skapa en snygg logo som passar för alla ändamål är otroligt svårt, men Landor lyckades med konststycket när han skapade Alitalia logotypen.

Man måste ha en god smak för design och estetik för att hålla saker så enkelt, men samtidigt så smart och funktionellt.

Formen på den speglade trefärgade ”A” skapar sitter perfekt både på en Lancia Stratos eller en Aprilia RSV4.

Linjerna och formen på bilen och motorcykeln passar logotypen perfekt, och linjerna och formen från logotypen hjälper att lyfta fram visa upp bilen och motorcykeln i precis lika hög grad.

”Sällan har en logotyp fungerat så bra för sponsring som Alitalia logotypen”

Både designen för Lancia Stratos och Alitalia kommer från det sena 60-talet,  när de så småningom möttes 1974 fanns det inte mycket som kunde förbättras. Logotypen passar lika bra idag för racing som det senaste samarbetet med Aprilia där logotypen passar perfekt på motorcykel och förare.

”När allt kommer omkring, ser den ursprungliga Alitalia logotypen fortfarande lika modern och fräsch ut i dag som den gjorde för 50 år sedan”

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar

5 Shares

Kommentarer