5 Shares

Den nya Huayra Roadster med en Mercedes AMG V12:a (en speciell motor byggd för Pagani), med ett par turbos producerar 760bhp och över 737lb ft av vridmoment.

Allt är förpackat i Pagani carbo/titan monocoque kopplat till en sju växlad X-Trac växellåda,  0-100 km/h tar runt tre sekunder.

Bilen levereras med två typer av tak, en löstagbar kolfiber hardtop som levereras med en glaselement, så att du kan få utseendet av en coupe och friheten av en cabriolet. Det finns också ett tygtak som kan lagras i bilen när det behövs,  installeras i några enkla steg.

Pagani installerat aktiva klaffar – två på framsidan, två på baksidan – för att samarbeta med den aktiva fjädringen så att man säkerställer att downforce alltid är optimal.

De har också byggt om de främre sektionen och extraktorer, med en platt underredet, för att minimera turbulens och optimera luftflödet. Funktionellt ja, men det ser också coolt ut.

Fjädringen i nya Pagani Huayra Roadster är smidda de fjädringskomponenter ur en lätt aluminiumlegering man kallar ”HiForg”, som, jämfört med standard Huayra Coupe, lättar bilen med hela 25 procent. Detta innebär en total vikt på bara 1,280kg (torr), ovanligt nog  gör det den lättare än Huayra Coupe. Hela 80kg lättare än Cupen om man skall vara exakt.

Bromsarna är 380mm keramiska Brembo fram och bak (sex-kolvs bromsok på fram, fyra-kolvs baktill), i smidda aluminium hjul på 20/21 tum. Pirelli har fått i uppdrag att bygga ett specifikt däck för Huayra Roadster för att tillåta mycket G-kraft och grepp.

Endast 100 Huayra Roadsters kommer att byggas, med en prislapp på 21,5 miljoner kronor, men alla 100 är redan sålda om du blev sugen. Så du får hålla till godo med bilder.

 

 

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar

5 Shares

Kommentarer