Allt om att köra på isiga vägar
Förrädiskt väglag
När det är mycket snö ute är de flesta försiktiga och kör med större säkerhetsmarginaler. Det är när det inte är uppenbart halt som en förrädisk situation kan uppstå.
När den första halkan kommer kör många som om det fortfarande vore bra höstväglag. Kör du oförberedd 90 km/h genom en kurva med isfläckar kan det sluta mycket illa.
En förrädisk situation är mer komplicerad eller farlig än det verkar:
Mycket snö och is = inte förrädiskt, eftersom faran är tydlig.
Fläckvis halka = förrädiskt, eftersom faran är dold.
Hur du upptäcker halka
När temeraturen är lägre än +4°C var vaksam på följade…
Inget stänk hörs under bilen, trots att vägen ser blöt/fuktig ut. Tyder på att vattnet frusit till is.
I korsningar packas ofta snön hårt av slirande bilar, vilket gör att risken för halka ökar (snön poleras av däcken).
Skuggiga delar av vägen som inte har värmts upp av solen kan vara hala, så kallad fläckvis halka.
Broar och viadukter har extra stor halkrisk, eftersom den kalla luften kyler både underifrån och ovanifrån.
Underkylt regn
När temperaturen ligger kring 0°C kan regnet frysa till är direkt när det träffar vägen. Detta kallas underkylt regn och är mycket farligt eftersom du tror att det är vanligt blött regn, men i själva verket blir vägen glashal.
Snörök
När det är kallt och snöar kan det bildas snörök från framförvarande fordon (däcken river upp snön som precis kommit ner). Kör därför med extra stort avstånd till framförvarande bil i dessa lägen.
Svarta halkan – den syns inte
Det kanske mest förrädiska vinterväglaget är den så kallade svarta halkan. Den syns inte, och den kommer blixtsnabbt när fukt på vägbanan fryser till is. Broar, skuggiga skogspartier och vägar längs öppet vatten är särskilt utsatta ställen. Den svarta halkan uppstår ofta när det klarnar upp efter regn eller dimma och när temperaturen ligger vid noll grader. Då kan det frysa på vägbanan som är kall när fukten kommer från ovan då det fortfarande är plusgrader i luften och på bilens termometer som fryser när den landar på vägbanan.
Tips för din körning i vinterväglag
Kör mjukt och smidigt utan hastig acceleration med modest inbromsning och använd försiktiga rattrörelser.
Accelerera försiktigt och växla till en högre växel så snabbt som möjligt,
Håll ett större bromsavstånd mellan din bil och fordonet framför dig.
När du startar eller kör i en backe, lämna gott om utrymme till bilen framför så att du kan hålla en jämn hastighet utan att behöva byta växel och panikbromsa.
När du kör utför, använd en låg växel och använd motorbroms försök undvika att bromsa om det inte är absolut nödvändigt. Återigen, se till att du lämnar gott om utrymme mellan dig och bilen framför dig så att du har marginal för att kunna sakta ned.
Växla ner och använd motorbroms för att få ned hastighet om du behöver använda bromsarna gör det försiktigt.
När du närmar dig en kurva, börja bromsa innan du börjar vrida på ratten.
Om bilen börjar sladda få inte inte få panik. Styr försiktigt mot det håll och om du har en framhjulsdriven bil ge lätt gas så att bilen driver framåt i rätt riktning Ta inte händerna från ratten och panikbromsa inte.
Förbered dig inför vintern
Kontrollera att dina däck är i gott skick och korrekt pumpade och att de har minimalt slitage när du kör på vintern – i de flesta länder är detta 1,6 mm.Vid hårt vinterväder ska du har bytt ut sommardäcken mot vinterdäck.
Ta med extra utrustning. Att bli stående längs en väg i kyla och mörker är förenat med stora risker för både dig och dina medtrafikanter. För att vara bättre rustad om olyckan skulle vara framme, se till att ha reflexvästar, ficklampa, powerbank till mobilen, startkablar, snöborste, snöspade och en isskrapa i bilen. Se till att ha med varma kläder så att du klarar kylan bättre medan du väntar på hjälp.