3 Shares

Alvaro Bautista briljerar på hans debut med Aruba.it Racing Ducati

Alvaro Bautista anpassar sig till livet i World Superbikes till 2019. Efter att ha avslutat sin första dag på Panigale V4R var han bara tre tiondelar efter världsmästaren Jonathan Rea som var snabbast under dagen. Ducati V4R tillsammans med Alvaro Bautista kommer bli riktigt snabba.

Alvaro Bautista körde 62 varv för att bekanta sig med Superbike och han avslutade sin debutdag med ett bästa varv på 1m 39.979s och var därmed näst snabbast efter Rea.

Jerez Day inofficiella varvtider:

1. Jonathan Rea (Kawasaki Racing Team WorldSBK) 1.39.657
2. Alvaro Bautista (Aruba.it Racing – Ducati) 1.39.979 +0.322
3. Chaz Davies (Aruba.it Racing – Ducati) 1.40.202 +0.545
4. Alex Lowes (Pata Yamaha Official WorldSBK Team) 1.40.296 +0.639
5. Leon Haslam (Kawasaki Racing Team WorldSBK) 1.40.390 +0.733
6. Marco Melandri (GRT Yamaha Team) 1.40.663 +1.006
7. Michael van der Mark (Pata Yamaha Official WorldSBK Team) 1.41.572 +1.915
8. Sandro Cortese (GRT Yamaha Team) 1.41.972 +2.315

Spanjoren Alvaro Bautista byter från MotoGP till World Superbikes där han har säkrat en styrning för Ducati på deras nya Ducati V4R. Under öppningsdagen för testning i Jerez – efter det att han missade Aragon-testet på grund av hans MotoGP åtaganden – reflekterade han om sina första upplevelser av nya motorcykeln. Bautista känner att han kan använda sin körstil då han körde 250cc som passar perfekt för Superbike med dess elektronik och Pirelli däck.

”Den är väldigt annorlunda mot MotoGP-cykeln. Först och främst har motorcykeln mindre effekt, på raksträckorna trodde jag att något var fel! Men nej, det är så en Superbike går kommenterade Bautista. Stabiliteten är mycket sämre. I morse gjorde jag mitt första pass med regndäck eftersom banan hade några våta fläckar och efter ett varv fick jag byta däck eftersom det var omöjligt att köra. Det var som pudding på banan.”

”Med den ändringen förändrade det inte mycket, jag måste anpassa mig till att motorcykeln rör sig mer och att det är normalt med dessa motorcyklar och dessa däck.”

”En Superbike måste köras mer som en 250cc med mer fart runt kurvorna och mindre aggressivt med gasen. Om du är för aggressiv som i MotoGP börjar motorcykeln att röra sig för mycket och det slutar aldrig. Så du måste vara försiktig med gasen för att få motorcykeln stabil. Det är lite annorlunda men jag gillade det eftersom det påminde mig om en 250cc racer med mer kraft.”

Alvaro Bautista förväntas fortsätta som testförare för Ducati i MotoGP tillsammans med hans åtaganden World Superbike under 2019. Har har precis gjort sig bekant med ett helt nytt team Aruba.it Racing Ducati och de utmaningar som produktionsmotorcykeln medför.

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar

3 Shares

Kommentarer