Det är en svår fråga att svara på, den är miljövänligare vid drift men inte vid tillverkning. Hur blir totalkalkylen?
Emellanåt kommer det fram påståenden att elbilar på något sätt är smutsigare än de bensin- och dieselbilar
Är miljöpåverkan från elbilarnas däck- och bromsar större än bensin- och dieselbilar
Ett vanligtvis uppkommande argument är att partiklarna som förorenar lufter, som är de mycket fina partiklar som produceras av bensin- och dieselavgaser samt däck och bromsar. Dessa partiklar sprids ut i luften nära marknivå, i markhöjd och anses vara särskilt farliga för hälsan.
De minsta nanopartiklarna förlorar ingen tid på att komma in i blodomloppet med många allvarliga hälsokonsekvenser, inklusive hjärtinfarkt och stroke. Det senaste exemplet är att elbilar anklagas för att producera mer partikelföroreningar än bensin- och dieselbilar på grund av deras höga vikt. Men stämmer detta?
Låt oss först titta på bilens bromsar. När en bil saktar ner pressas bromsbeläggen mot bromsskivorna, vilket avger ett fint partikeldamm. Detta sker med alla fordon. Men användandet av just bromsar och därmed bromsslitaget är betydligt mindre på elfordon än på bensin- och dieselbilar. Hur kommer det sig?
Detta beror på att i elbilar sker majoriteten av bromsningen via regenerativ bromsning. Det är när elmotorn arbetar baklänges och omvandlar kinetisk energi från det rörliga fordonet till elektricitet, som används för att ladda batteriet när man saktar ner. Detta minskar inte bara användningen av de mekaniska bromsskivorna och beläggen, utan ger också mer räckvidd till fordonet.
Styrkan med regenerativ bromsning är så kraftfull att Volkswagen har bytt från bromsskivor med bromsbelägg till trumbromsar då skivbromsar rostar om man inte använder dessa tillräckligt frekvent. VW ID serie har gått över till andra bromssystem även andra elbilar som använder modulära elektriska bromsar (MEB)-plattform samt Skoda Enyaq (som har samma bas som VW ID)..
De flesta biltillverkare föredrar bromsskivor med bromsbelägg till sina bensin- och dieselbilar eftersom de är effektivare och avleder värme bättre vid upprepad inbromsning de har bättre bromsverkan än trumbromsar.
Samma öppna struktur innebär även att bromsbelägg och skivor även släpper ut partikelföroreningar i miljön vid inbromsning, till skillnad mot elgenererande inbromsning hos elbilar. Elbilar använder sina bromsar till en så liten grad att värmeuppbyggnad inte är ett problem, vilket gör att trumbromsar kan användas i kombination med elgenerering. Trumbromsar är slutna och släpper inte ut lika mycket partiklar som skivbromsar.
Sedan när det gäller däckslitage så stämmer det så klart att desto tyngre bil desto mer slitage på däck och mer partiklar som kommer ut i luften. Så här är det helt klart så att elbilarnas utsläpp av partiklar från däcken ökar då även vikten på bilen ökar, den som påstår något annat vill jag se tydliga studier som påvisar motsatsen.
Sedan har vi bilens batterier och framställan av dessa hur är miljöpåverkan av detta?
Batterier har större miljöpåverkan vid tillverkningen av bilen efter det minskas miljöpåverkan år efter år vid bilens livslängd. När man räknar in allt som krävs för att bryta och bearbeta mineraler – från gigantiska diesellastbilar till fossilbränsledrivna raffinaderier – har produktionen av batterier till elbilar ett betydande koldioxidavtryck. Detta innebär att tillverkningen av elfordon har mer negativ påverkan på klimatet än att bygga en bensin- eller diselbil har.
Så är då en elbil mer miljövänlig än bensin- och dieselbilar?
Det beror helt enkelt på!
Vi måste även se till hur produktionen av bilen går till och hur utvinningen av mineraler sker och vilken typ av el man laddar, samt hur mycket man kör då miljöskulden är större vid början av elbilens livstid än vid slutet. Byter man ut sin elbil kontinuerligt efter ett par år kan det vara så att man inte har hunnit betala av miljöskulden. Man räknar att det tar ca 4000 till 5000 mil att köra om miljöskulden jämfört med bensin- dieselbil det tar därmed 8-10 år för att din elbil ska köra om en bensin- dieselbil i miljöpåverkan då medelsvensson kör kör ca 500 mil per år.
Så är du ivrig att byta bil var 3:e till 5:e år och ligger du på minus i miljöskulden med din elbil. Sedan har vi problemet med vikten som har en större miljöpåverkan med nanopartiklar, men tekniken går kontinuerligt framåt och med tiden får vi förhoppningsvis lättare elbilar som har mindre miljöpåverkan.
Än så länge har jag inte sett någon totalkalkyl från tillverkning, användning och slutligen skrotning och återvinning av en elbil. Hur stor var miljöpåverkan från början till slut. Nu ser vi bara cykler om energianvändandet vid drift. Det vore intressant att se en totalstudie mellan olika biltyper bensin, diesel, hybrid el från tillverkning, drift till skrot och återvinning.