0 Shares

James Bond har alltid kört en Aston Martin DB5, det började med Sean Connery och även Daniel Craig har rattat en i en Bond film – Men jag undrar vad de säger om en Aston SUV?

Jag förstår att Aston Martin vill vara med och kriga om Lyx-SUV bilarna, frågan är vad Aston Martin puristerna tycker om bilen. Har man tagit det för långt när det klassiska anrika märket ska ha en stadsjeep. Den kommer ta upp kampen med RR och Bentley om vem som har den coolaste SUVn.

Aston Martin DBX är en pjäs på över fem meter och drygt 2,2 ton med en stor V8 under huven, inte helt politiskt korrekt när alla pratar om flygskam och Greta åker segelbåt över atlanten.

Aston Martin presenterar sin första SUV på Los Angeles Autoshow nu på fredag. Aston Martin DBX visar sig vara en fullstor, femdörrars suv i klass med Maserati Levante, när vi såg konceptversionen var det en betydligt sportigare tredörrars coupé. Men troligtvis handlar det om att möta kundernas krav i Lyx-SUV segmentet. Standardutrustningen inkluderar skinninredning, innertak i Alcantara och stora 22-tumsfälgar. Priset ligger på ca 2 miljoner kronor.

Designen döljer storleken man ser inte riktigt att nya Aston Martin DBX är 5,04 meter lång och 1,68 meter i hög. Den stora bilen har ett bagageutrymme som sväljer 632 liter och vikten är massiva 2 245 kilo. Under huven hittar vi en fyraliters V8 från DB11 och Vantage. Motorn har dubbelturbo och den levererar 550 hästkrafter och ett vridmoment på 700 newtonmeter på fyra hjul. 0-100 kilometer i timmen avverkas på 4,5 sekunder och toppfarten är nära 300 km/h närmare bestämt 291 km/h. Inte ett ord om bränsleförbrukning, men klientelet som köper dessa bilar åker ändå privatjet så, ja ni fattar.

Nya DBX kommer att tillverkas på Aston Martins nya fabrik i Wales, leveransstart beräknas till våren 2020. De 500 första kunderna får ett speciellt ”1913-paket”, efter fabrikens grundande. I paketet ingår blanka skyltar där det står ”1913” och man får en unik bok om bilen, signerad av styrelseordförande Marek Reichman. Köparna inbjuds dessutom till ett cocktailparty i samband med leveransen (ja lite extra ska man få om man är en av de första som hostar up 2 MSEK). Som om inte detta vore nog har företagets vd, Andy Palmer, lovat att personligen kvalitetskontrollera alla 500 första exemplar innan leverans

DBX är ett stort steg för det anrika 106-åriga företaget. Andra lyxbilstillverkare – Maserati, Rolls-Royce och Bentley – som slagit in på suv-segmentet har sett produktionsvolymerna öka och Aston Martin vill ha en del av kakan. 2019 ligger tillverkningsvolymen på drygt 6 000 bilar, men förhoppningen är att dubbla försäljningen till 2023 med hjälp av DBX.

Det tycks finnas en enorm marknad för stora lyxiga SUV, men frågan är när kunderna börjar tycka att exklusiviteten försvinner. Finns det en risk för anrika varumärken att sälja stadsjeepar?

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar

0 Shares

Kommentarer