Shares 0

BMW tänker inte låta Tesla stå ensamma med elbilar i premiumsegmentet

BMWs plan de kommande åren är att dominera marknaden för elbilar med delade plattformar. De kommer att ha bättre batterier och en 800 hästars superbil i framtiden. Man får en känsla av att BMW känner sig hotade av Tesla som länge har fått ha marknaden av elbilar för sig själva.

BMW har aldrig gjort någon hemlighet om att det vill vara marknadsledare när det gäller elbilar. De har redan tidigare lanserat sina i3 och i8 om elhybrider, men snart kommer de även med renodlade elbilar.

Planen är att 2021 komma med med produktionsversionen av Vision Dynamics-konceptet som oavsett om de drivs av en förbränningsmotor, en plug-in hybrid eller är helt elektrisk. Kommer de att byggas på samma skalbara, modulära arkitektur.

Familjen ‘i’ kommer att fortsätta erbjuda BMWs mest radikala design, karosserier och tänkande, men till skillnad från den skräddarsydda i3 och i8, kommer plattformen och drivrutinen att vara identiska med alla framtida elektrifierade bilar.

Faktum är att BMW inte har någon aning om hur blandningen av förbränningsmotorer, plug-in hybrider och renodlade elbilar kommer att vara under de närmaste åren, men det spelar ingen roll.

Om efterfrågan på en typ plötsligt skjuter upp – på grund av ny lagstiftning till exempel – så anpassar man produktionen efter det. Med denna princip säger BMW att det kommer att ha 25 elektrifierade bilar (plug-in hybrid eller renodlade elbilar EV) till 2025. För närvarande har de sju.

Från och med 2021 kommer motor, växellåda och kraftelektronik att vara inrymda i en enda, lättare, mindre enhet, medan hela EV-drivrutinsarkitekturen är modulär.

Se det som en verktygslåda som består av laddningsenheter med ökad effekt, elmotorer med ökad effekt (från 100kW till över 300kW), två batterimoduler (en tjockare för SUV och en smalare för vanliga bilar) med val av litiumjonceller du kan stoppa in i modulerna (från kostnadseffektiva till prestandamodeller).

Shares 0

Kommentarer