0 Shares

Spana in denna Citroen SM med drygt 300 hästar som var testbil hos Michelin

Citroen skapade den ikoniska Citroen SM med motor från Maserati som användes av Michelin som testmula för sina däck. Michelin ville testa däckens i tuffa situationer och valde en en specialbyggd och trimmad Citroen SM med drygt 300 hästkrafter.

1933 uppgick skulderna hos Citroen till 200 miljoner franc som var vansinningt mycket pengar då. Bankerna förlorar så småningom förtroendet till ledningen hos Citroen.

1935 befann sig Citroen i en katastrofal ekonomisk situation. André Citroen har den dåliga vanan att alltid se saker i stort, både på företagsnivå och på personlig nivå. Investeringarna var innovativa men inte särskilt lönsamma. Livsstilen är lika överdådig, det är Michelin som hjälper Citroen genom att finansiera företaget så att de kan återfå kontrollen igen.

Detta förklarar varför Michelin valde Citroen som testbilar. 1970 lanserar Citroen SM en GT som är legendarisk tack vare sin futuristiska design moderna teknik och en V6 motor från Maserati. Möjligheten är allderles för bra för att Citroen ska låta den passera.

Citroen vill testa gränserna för bilen och vilken maximal effekt däcken skulle tåla. Således beslutar Jacques Né, chef för Institutionen för specialstudier, att bygga en specialversion av en SM. Tidigare körde han sina tester på DS, men GT är en perfekt möjlighet, dess design är mer lämpad för att testa gränserna.

Bilen är en prototyp 3 liters V6 motorn trimmas för fullt med vassare kamaxlar, portade insug och så vidare där effekten ökade från 170 till drygt 280 hästar, men det talas om en effekt som överstiger 300 hästar. Man talar om effektuttag på över 380 hästkrafter, effekten varierade troligtvis under åren.

Testbilen kom upp i 285 kilometer i timmen och tuggade däck för fullt då den var framhjulsdriven. Perfekt testbil för Michelin. Chassiet är som vanligt i Citroen hydraulisk, men den går att justera och se hur den är inställd på instrumentbrädan.

Idag ägs denna Michelin SM fortfarande av Citroen. Franske gjorde Frédéric Daunat, en passionerad bilmekaniker, har byggt en exakt kopia av originalet med utgångspunkt från bilens ursprungliga planer. Bilen har en Maserati Merak V6 med 200 hk. Bilen används för större evenemang och shower.

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar

0 Shares

Kommentarer