Är du sugen på att ha en cool klassisk racer i kolfiber, titan och magnesium i garaget

Ingenjörerna på Cagiva byggde dem mest avancerade motorcykeln de kunde för att vinna race och för att visa vad man kunde göra för att rädda företaget från konkurs. Cagiva V593 var en av de legendariska versionerna på Cagiva GP500.

Den är imponerande även nu under 2021 man skulle ha varit med när V593 debuterade första gången 1993. Läs intervju med John Kocinski som körde hojen här

Motorn var en vätskekyld 498cc tvåtakts 80º V4 byggd i magnesium och aluminium med dubbla vevar och två 36 mm elektroniska powerjet Mikuni förgasare som matade in bränsle i vevhuset med elektriska power valves tillsammans med ett elektroniskt tändsystem.

Avgassystemet var byggt i titan med ljuddämpare i kolfiber som såg till att motorn andades som den skulle. Motorn levererade 185 hästar på bakhjulet.

Ramen var i aluminium med sving i kolfiber (som vi har fått på dagens MotoGP hojar under de senaste åren) Bromsar fram var dubbla 320 mm skivor i kolfiber fram med Brembo fyrkolvs monoblock-ok, baktill satt en vanlig 190 mm skiva med en Brembo dubbelkolvs monoblock-ok

Fjädringen var en ”upside down” gaffel från Öhlins i kolfiber (ska ha kostat 2 miljoner dollar att ta fram) med en fullt justerbar Öhlins monoshock baktill. Även hjulen var i kolfiber allt detta såg till att Cagiva V593 vägde under 200 kg torr, riktigt bra vikt/effektförhållande än idag.

De som har kört en V593 säger att den är snabbare än alla 500 racers, ska kännas snabbare än dagens MotoGP hojar med den brutala effekten. När V593 dök upp mot de japanska hojarna som dominerade på banorna 1993 gjorde man det som ingen riktigt förväntade sig. Man började köra ifrån dem och vinna race.

Sugen på att lägga ett bud då kan du klicka in här…

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar