Digitalt körkort 2030: nya körkortsregler – så påverkas du

Digitalt körkort – en av flera förändringar som väntar svenska förare

EU:s fjärde körkortsdirektiv betyder stora ändringar för svenska förare. Digitalt körkort införs senast 2030. Fler regler om ålder, behörigheter och medicinska krav är på väg. Arbetet med att anpassa svenska regler har startat. De flesta nyheterna ska börja gälla 2029. Här får du en tydlig översikt över vad som kommer och när. Samtidigt behålls det fysiska kortet.

När börjar reglerna gälla?

Direktivet har en införlivandetid på 3+1 år. Det innebär att Sverige ska införa reglerna senast tre år efter beslut, och börja tillämpa dem ett år senare. Därför väntas merparten av ändringarna gälla från 2029. Vissa delar är obligatoriska för alla länder, medan andra är frivilliga.

Digitalt körkort införs senast 2030

Ett EU‑gemensamt digitalt körkort ska införas i alla medlemsländer. Kortet blir ett elektroniskt intyg som kan lagras i en digital plånbok. Samtidigt ska ett traditionellt fysiskt körkort fortsatt gå att få. I Sverige ska det digitala körkortet vara på plats senast 2030.

Nya och ändrade behörigheter

B1 för lätta fordon i låg hastighet

Behörigheten B1 gör det möjligt att köra fordon upp till 2 500 kilo. Maxhastigheten är 45 km/h. För att få B1 krävs godkänt kunskaps- och körprov. Reglerna kräver nya tekniska bestämmelser och sannolikt en ny fordonstyp. Behörigheten gäller från 16 års ålder och fram till 21 år. Länder kan ansöka om 15 år, om trafiksäkerheten kan säkerställas.

Beledsagad körning från 17 år

Direktivet öppnar för körkort för bil (B) vid 17 år. Men fram till 18 år får du bara köra med en erfaren förare i bilen. Den personen kallas beledsagare. Syftet är att ge fler timmar bakom ratten, men under kontrollerade former.

Tyngre fordon med B-körkort

Förare som haft B-körkort i minst två år kan få köra fordon upp till 4 250 kilo. Fordonet ska då drivas med alternativa bränslen. Dessutom blir det möjligt att köra fordonskombinationer med släp på upp till 5 000 kilo. Det kräver särskild utbildning eller ett prov.

Medicinska krav skärps för tunga behörigheter

Vid förnyelse av körkort för buss och lastbil krävs läkarintyg oavsett ålder. Det gäller behörigheterna C, CE, C1, C1E, D, D1, DE och D1E. I dag gäller i Sverige krav på läkarintyg vid förnyelse från 45 år. Nu skärps kravet alltså över hela åldersspannet.

Automatvillkor kan hävas via utbildning

I dag krävs nytt körprov för att byta från automat till manuell. Direktivet öppnar för att ta bort automatvillkoret via utbildning i manuell bil. Det är dock ännu oklart om Sverige väljer att införa en sådan väg.

Bättre informationsutbyte om återkallade körkort

Genom återkallelsedirektivet ska EU-länder informera varandra om återkallelser på minst tre månader. Det gäller vid allvarliga trafikbrott, till exempel mycket hög hastighet eller rattfylleri. Det omfattar även brott som orsakat allvarlig skada eller dödsfall.

Så fungerar ett EU-direktiv

Ett EU-direktiv anger vilka mål länderna ska uppnå. Hur reglerna skrivs in i nationell lag bestämmer varje land. I Sverige leder Regeringskansliet arbetet med lagar och förordningar. Samtidigt ser Transportstyrelsen över föreskrifter, it‑system och handläggning.

Det här vill det fjärde körkortsdirektivet uppnå

  • göra reglerna mer trafiksäkra
  • framtidssäkra regelverket för digitalisering och hållbarhet
  • förenkla vissa bestämmelser för den som tar körkort

Vad betyder det här för dig?

Mycket förändras, men allt införs inte samtidigt. Därför behöver du följa svenska beslut om till exempel B1, åldersgränser och utbildningsvägar. Samtidigt kan du räkna med ett digitalt körkort senast 2030, medan det fysiska kortet finns kvar. Läs mer hos Transportstyrelsen: transportstyrelsen.se/kommande-korkortsregler.

Sammanfattningsvis är arbetet igång, men flera detaljer återstår. Under tiden klargörs vad som blir obligatoriskt i Sverige och vad som blir frivilligt. Målet är tydligt: säkrare trafik, modernare körkort och enklare vägar till rätt behörighet. Håll utkik efter uppdateringar under 2025–2029, då besluten stegvis blir verklighet.

MotorWorld.se
MotorWorld.se
MotorWorld är en nyhetsplattform för alla motorintresserade, med fokus på glädjen och passionen för fordon i alla dess former. Här hittar du nyheter om allt från bilar och motorcyklar till hemmabyggen och racing.

Mer från samma skribent

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Relaterade artiklar

Annons

Senaste artiklarna

27-liters Merlin ”RR” besten är till salu igen

Odjuret är tillbaka – ikoniska 27-liters “The Beast” är till salu igen Det legendariska hemmabygget ”The Beast”, drivet av en 27-liters Rolls-Royce Merlin V12 från Spitfire och Lancaster,...

Honda V3R 900

Honda presenterar framtiden: V3R 900 E-Compressor med avancerad teknik, kraft och miljöeffektivitet Honda har visat sin senaste motorcykel som ska ta dem in i framtiden...

Ken Roczen vann WSX-premiären i Argentina

Ken Roczen visade mästarklass när World Supercross-säsongen drog igång i Argentina Rutinerade Ken Roczen vann samtliga tre heat i 450-klassen och tog drämde en överlägsen...

Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste motornyheterna?

Följ oss för att få de senaste nyheterna om allt från bilar och motorcyklar till racing och hemmabyggen. Vi håller dig informerad om de mest spännande nyheterna inom motorvärlden!

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du att få utskick från MotorWorld.se samt att vi lagrar din e-postadress i enlighet med vår personuppgiftspolicy.