Singer Vehicle Design den perfekta bilen för dem som älskar luftkylda Porsche 911

Singer Porsche 964-baserade Dynamics and Lightweighting Study med 500 hästkrafter i samarbete med Williams Advanced Engineering är en dröm för alla Porsche-älskare. Det Kalifornien-baserade företaget har rullat ut flera fantastiska projekt, det blir bara bättre och bättre.

Singers samarbete med Williams Advanced Engineering är ett av deras mest spännande projekt hitintills.

De två företagen har byggt en Dynamics and Lightweighting Study (DLS) på en 911 som gör att livet känns orättvist., om inte ditt namn är Scott Blattner. Scott som frågade Singer Vehicle Design om de kunde lätta vikten och öka prestandan på hans 1990 Porsche 964.

”Singer har alltid varit mottagliga för nya projekt. Så när Scott Blattner ställde frågan om Singer om att återställa och modifiera hans älskade 27-åriga Porsche 964, med teknik från F1-världen var de inte sena att tacka ja”

– Scott Blattner, resultatet är helt fantastiskt, i brist på ett bättre ord. Med hjälp av specialister som Michelin, Brembo och BBS Motorsport, såväl som aerodynamik och motorutvecklingsinsats från Porsche-legenderna Norbert Singer och Hans Mezger, har min 964 omvandlats helt till denna drömmaskin.

Hans Singer 911:a väger endast 990 kilo tack vare användningen av magnesium, titan, kolfiber och andra avancerade material. Sedan har vi motorn som är en en har fyra ventiler per cylinder, fyra kamaxlar, nså klart är det en luftkyld boxer sexa, den är utvecklad av Williams Advanced Engineering med samråd med Hans Mezger.

Motorn är kopplad till 6-växlad manuell växellåda från Hewland, Maskinen levererar 500 hästkrafter för superbilsprestanda.

När det gäller aerodynamik har Dynamics and Lightweighting Study optimerat underredet och ytbehandlingen tack vare CFD-analys av Williams Advanced Engineering, i samråd med Singer. Fjädringen har även den förbättrats med förbättrad geometri, möjligheter till justering och en lätt design.

Andra förbättringar som uppnåtts med projektets tekniska partners inkluderar de skräddarsydda Michelin Pilot Sport Cup 2-däcken, BBS Motorsport 18-tums lättvikts centrallåshjul, Brembo monoblock bromsar och kolkompositskivor och EXE-TC-anpassad dämpning.

Bilderna är säger mer än tusen ord, men vi kan ändå berätta att bilen har en unik grön färg och en skräddarsydd inredning i blodrött läder.

Den goda nyheten är Dynamics and Lightweighting Study är den första av många spännande bilar från Singer’s nya Dynamics and Lightweighting-avdelning. Restaureringen och modifieringen av klientägda bilar som skräddarsys efter deras önskemål kommer att äga rum i Storbritannien, vid en dedikerad anläggning på Williams campus i Grove i Oxfordshire.

Självklart beror kostnaden för en ombyggnad helt på kundens önskemål, men det är säkert så att Dynamics and Lightweighting Study är Singers dyraste skapelse hittills.

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar