6 Shares

Restomodtrenden håller i sig där man restaurerar och modifierar gamla klassiker

Nu har Eugenio Amos, en 33 år gammal bilfanatiker från Varese Italien, satt tänderna i den legendariska Lancia Delta Integrale och byggt om den så som han tycker att den borde vara. Han kommer att bygga en begränsad upplaga på 20 bilar.

Det är en otroligt välbyggd hyllning till en av Lancias superbilar från tiden med Grupp B rallybilar. Bilen är byggd helt för hand i aluminium med delar i carbon, dessutom har den två dörrar istället för originalets fyra dörrar.

Det är en ny tapping av en klassisk italiensk superbil från en svunnen tid, med bromsar från Brembo och delar från från Magneti Marelli. Den tar oss tillbaka till en tid då Lancia dominerade i rallyskogarna – tillsammans med Martini såklart.

Med en design från Milano, delar från Torino som ligger nära Eugenio Amos kära hem har han byggt en bil som passar perfekt för slingriga småvägar i bergspassen.

Denna Lancia är byggd precis så som Eugenio Amos och många andra skulle vilja ha en bil idag. Han beklagar förlusten av rawness, vitaliteten och personligheten som fanns i hans ungdomars bilar. ”Idag är varje bil snabb, säker, pålitlig”, argumenterar han, ”men vad hände med personligheten?”

Det är svårt att inte instämma och hålla med. Dagens bilar är så bra att vem som helst kan köra fort, annat var det under Grupp B bilarnas tid.

Endast 20 bilar kommer att tillverkas, vardera väger ca 1250kg, pumpar ut cirka 330bhp och kostar ungefär 300.000 euro. Eugenio Amos tar inte marknadsföring eller PR för bilen på allvar – han tycker att bilen talar för själv. Vad tycker du, skulle du lägga drygt 3 miljoner kronor på en ”ny” Lancia Delta Integrale?

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar

6 Shares

Kommentarer