Nu skall det vara bestämt att Audi behåller Ducati
Volkswagenkoncernen tycks äntligen sluta vela om Ducatis vara eller icke vara. Nu har även Audi sagt att de inte längre vill sälja det klassiska varumärket . Audi köpte det anrika företaget Ducati 2012, inklusive motorcykelfabrikerna i Italien och Thailand.
I våras uppgav Audi att de inte längre vill ha kvar Ducati utan sökte potentiella köpare. Fyra olika intressenter hörde av sig, sen började turerna.
Först satta facket sig på tvären. Sedan gick Volkswagens styrelse ut med informationen, via Ducatis vd att de stoppar försäljningen, förmodligen efter att de hade ha lyssnat på fackförbunden.
Nu skall Audi har tänkt om helt när det gäller försäljningen. Enligt Audi-chefen Rupert Stadler har hans företag helt övergett planerna på en försäljning och tror att de kan klara av den ekonomiska omställning som stundar, bland annat närmare samarbete med Porsche och minskad byråkrati.
Försäljning av Ducati har tidigare handlat om att få in nya pengar till kassan som delvis har dränerats på grund av ”dieselgate” men som också kommer att ansträngas i i framtiden med satsningen på elbilar.
– Jag kan försäkra dig om att Ducati tillhör Audi-familjen. Ducati är det perfekta förverkligandet av vår premiumfilosofi inom motorcykelvärlden, har Rupert Stadler kommenterat till Reuters.
Det kan ligga en andra aspekter bakom helomvändningen, att Audi inte vill vara sämre än konkurrenten BMW som även de tillverkar motorcyklar.
I fjol sålde Ducati 55 451 motorcyklar världen över. Det kan jämföras med BMW Motorrad som sålde 145 032 motorcyklar. Båda var rekordsiffror.
När Audi tog över Ducati hade motorcykeltillverkaren en årlig försäljning på 42 000 motorcyklar. Motsvarande siffra för BMW låg på 97 000. Ducati har under de fem senaste åren ökat med 31 procent medan BMW ökat med 49 procent.