VW en av världens största biltillverkare har svårt att hålla jämna steg med uppstickaren Tesla

Den elektriska Volkswagen ID.3 är kanske den viktigaste nya modellen som den tyska biltillverkaren på decennier. Efter Dieselgate vill VW bättra på sin image genom att visa att man är marknadsledande inom elfordon och all relaterad teknik. ID.3 är det första försöket i elektrifieringen.

Snart kommer den elektriska crossoveren VW ID.4, som delar sin plattform och många andra komponenter med ID.3. Risken då den också delar programvaran som är boven i dramat som står bakom alla problem att den också är smittad av problemen. 

Förra månaden visade det sig att VW hade allvarliga programvaruproblem med ID.3. Förmodligen utvecklades denna programvara ”för hastigt” och nu kan fordonets system inte kommunicera korrekt med sig själv. Tyvärr är inte problemet löst utan det visar sig vara ännu värre än alla trodde.

Den tyskspråkiga publikationen sueddeutsche.de har bekräftat med en talesman för VW ska ha sagt ”Things are not going great. It is no longer a laughing matter.”

Källor hävdar att ID.3 inte ens är nära att vara redo för marknaden trots sin planerade lansering till sommaren. Produktionen har redan kommit igång. De redan monterade enheterna måste fixas ”för hand så att något finns där.”

Varför kan inte VW lösa dessa problem och varför händer de så nära produktionen?

Svaret verkar vara en brist på kvalificerad personal, speciellt programmerare och relaterade programvaruspecialister. Man ska ha kommenterat situationen så här…

”It’s an absolute disaster. We just can’t get the people”

Ryktet säger nu om att VW söker hjälp från en av sina största rivaler, Daimler, för att lösa problemen. Ett noll till Tesla mot VW i striden om EV-bilar.

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar