Transportföretagen: viktig skattesänkning saknas när regeringen vill skynda på elektrifieringen
Regeringen aviserar mer pengar till Klimatklivet och förlänger stödet till lätta ellastbilar. Transportföretagen välkomnar beskeden, men pekar samtidigt på en tydlig lucka. En riktad energiskattelättnad för el i tunga yrkesfordon saknas. Förbundet menar att Sveriges höga elskatt bromsar omställningen, särskilt för tunga batterielektriska fordon, och vill se en permanent skattenedsättning för laddel.
regeringen ökar stöden
Förslagen syftar till att öka takten i transportsektorns omställning. Klimatklivet får mer medel och stödet till lätta ellastbilar förlängs. Transportföretagen kallar satsningen nödvändig.
– Vi välkomnar satsningen på Klimatklivet. Att förlänga stödet till lätta ellastbilar är också bra. Potentialen är stor och stödet behövs under längre tid, säger Mårten Bergman, transportekonom på Transportföretagen.
men tunga fordon lämnas efter
Samtidigt saknas åtgärder som kan ge snabb effekt för tunga fordon. Transportföretagen lyfter särskilt behovet av att skattebefria elen som används i tunga elektriska lastbilar och bussar i yrkestrafik.
– Vi måste fortsätta hyvla ner trösklarna för elektrifieringen. Regeringens generella skattesänkning är positiv, men för transportsektorn blir den en tummetott, säger Mårten Bergman.
förslaget: permanent energiskattelättnad
Förbundet föreslår en permanent skattenedsättning för el som används i utsläppsfria tunga fordon i yrkestrafik, till exempel elbussar och ellastbilar. En sådan åtgärd skulle, enligt Transportföretagen, ge snabb och tydlig effekt.
- Sänka kostnaderna för drift och laddning.
- Förbättra total ägarkostnad och göra investeringen mer lönsam.
- Vara rättvis och marknadsdriven som stimulans.
- Vara enkel att genomföra, kosta relativt lite för staten och vara förenlig med EU:s statsstödsregler.
För dig som verkar i tung trafik kan lägre elskatt snabbt förbättra kalkylen. Dessutom kan tydliga villkor minska osäkerheten när du planerar nya investeringar.
hög elskatt bromsar omställningen
Sveriges skatt på fossilfri el beskrivs som en bromskloss för elektrifieringen. Särskilt påverkas tunga batterielektriska fordon, där energikostnaden väger tungt i driftbudgeten. Därför efterlyser branschen en mer träffsäker skattepolitik för eldriven yrkestrafik.
Transportföretagen står bakom regeringens ambition att öka takten. Men de vill se ett komplement som riktar in sig på tunga fordon, där utsläppsminskningen kan bli stor och snabb.
Regeringens besked ger branschen visst hopp, och fler lätta ellastbilar kan rulla ut snabbare. Men utan riktad lättnad för el i tunga fordon riskerar kostnaderna att förbli höga och tempot att bli för lågt. Nu återstår att se om regeringen återkommer med ett förslag som möter branschens krav på en permanent energiskattelättnad.






