En modern tolkning av en bakhjulsdriven ikon
Skoda har fullt upp med framtiden just nu – med projekt som den kommande el-crossovern Epiq och konceptkombin Vision O.
Men samtidigt blickar designteamet bakåt i historien. Genom att kombinera varumärkets klassiska arv med det nya designspråket “Modern Solid” har de skapat en digital tolkning av den legendariska Skoda 110 R – och resultatet är något vi verkligen vill se på vägarna.

Klassiska linjer möter futuristisk design
Bakom denna moderna 110 R står Richard Švec, medlem i Skodas digitala designteam.
Han har tagit den bakhjulsdrivna sportkupén från 1970-talet och gett den nytt liv med breda skärmar, centrallåsta fälgar, rullbur, och ventilerad motorhuv – en tydlig nick till tävlingsversionen 130 RS.
Švec beskriver sin vision som “en bil för unga förare som älskar motorsport men samtidigt vill ha en elegant coupé för vardagsbruk.”
Det låter som en drömkombination – och helt i linje med vad många entusiaster längtar efter i i dagens EV-jungel.

Elbil med tydliga kopplingar till klassisk racing
Eftersom den nya 110 R är en modern tolkning, är den förstås helt eldriven.
De luftintag som sitter under de bakre sidorutorna är funktionella och skulle enligt Švec användas för kylning av batterierna – en smart lösning som även behåller originalets klassiska proportioner.
Designen bjuder också på infällda strålkastare, upplysta logotyper och kameror i stället för sidospeglar.
Dessutom har konceptet den välbekanta “Tech-loop”-ljussignaturen som redan visats på Skodas Vision O-koncept.

“Jag ville inte göra en retrobil”
“Jag ville inte gå den retroinspirerade vägen,” förklarar Švec.
“Målet var att skapa en helt ny form, men samtidigt väva in subtila blinkningar till 110 R:s karaktärsdrag. Designen skulle kännas så innovativ som möjligt.
Från början stod det klart att rätt proportioner och former var helt avgörande.”
Och visst ser det ut som att han lyckats. Proportionerna är klockrena även i digital form – och tänk om Skoda lyckades hålla vikten i närheten av originalets 880 kilo?
Då hade vi haft en riktigt lätt, bakhjulsdriven el-coupé med både själ och attityd.

Dags för Skoda att bygga den på riktigt?
Efter succén med koncept som Vision 7S och Vision O verkar Skoda ha hittat rätt balans mellan arv och framtid.
Men frågan är: vågar de ta steget och faktiskt bygga en modern 110 R?







