EU städar upp förbrukningsfusk bland laddhybrider

Nya regler nästa år kan sätta stopp för laddhybridernas snabba framfart..

Det har uppdagats att dagens uppmätta förbrukning för plugghybrider inte stämmer överens med verkligheten

Bild – Toyota Europe

Flera nya laddhybrider klarar cirka tio mil på el. Men troligen kommer inte det att räcka framledes när EU skärper beräkningarna för hur mycket koldioxid bilarna släpper ut vid vanlig användning och inte bara vid uppmätt vid optimala förhållanden.

I dag beräknas laddhybridernas körsträcka på el till mellan 70 och 85 procent ensling dagens WLTP mätningar. Men en ny undersökning från International Council on Clean Transportation visar att den siffran kan vara klart överdriven.

ICCT:s undersökning visar att de flesta laddhybrider som används av företag bara körs mellan 11 och 15 procent på el. För privatpersoner stiger elanvändning till 45-49 procent. Inom EU betyder det att laddhybriderna släpper ut betydligt mer koldioxid per kilometer i verkligheten än enligt dagens beräkningsmodell.

EU känner sig, lurade av bilbranschen. Laddhybriderna går inte lika långt på el i verkligheten som under WLTP testerna, bilarnas förbränningsmotor används klart mycket mer än uppmätt och drar dessutom mer bränsle än under testerna.

Enligt ICCT:s beräkningar ligger förbrukningen på cirka 0,44 liter fossilt bränsle per mil för privatpersoner och så högt som 0,84 liter per mil för företagens laddhybrider. Jämför det med WLTP-siffran 0,17 liter per mil.

EU vill rätta till detta med en helt ny beräkningsmodell som ska börja gälla vid typgodkännanden redan nästa år. Bland annat ska den så kallade ”utility factor” som visar hur stor andel som körs på el justeras så att det överensstämmer bättre med verkligheten.

EU ställer även krav på att bilarna ska kunna snabbladdas och biltillverkarna måste redovisa bilens förbrukning på ett nytt sätt så att EU ska kunna uppdatera sin beräkningsmodell av hur stor andel av bilens körsträcka som faktiskt körs på el.

Peter Mackhé
Peter Mackhé
Peter Mackhé är grundaren av MotorWorld och har en lång passion för allt som rör motorer. Med ett särskilt intresse för bilar och motorcyklar startade han MotorWorld för att skapa en plattform där alla motorentusiaster kan samlas och dela sin glädje. Peter har en bakgrund inom både racing och hemmabyggen och brinner för att sprida nyheter och berättelser om allt från klassiska fordon till de senaste innovationerna inom motorvärlden.

Mer från samma skribent

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Relaterade artiklar

Annons

Senaste artiklarna

VIDEO: Novemberkåsan 2024

Missade du att vara ute i skogarna i Eksjö under årets Novemberkåsan? I så fall har du video från tävling och resultat här... https://www.youtube.com/watch?v=YHURoxKFQ2k https://www.youtube.com/watch?v=YwwEg0jOj5E Resultatlista Novemberkåsan 2024 Bilder...

2024 Dodge Durango SRT 392 AlcHEMI – Den sista V8 motorn från Dodge?

Dodge hedrar den sista 6.4 V8-motorn med Dodge Durango SRT 392 AlcHEMI - Betyder det att detta är den sista V8 motorn vi ser...

Land Rover kör Dakar Rally 2026 med Defender

2024 körde 182 bilar i mål under Dakar Rally av av totalt 340 startande Det är officiellt från Land Rover att man komme köra 2026...

Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste motornyheterna?

Följ oss för att få de senaste nyheterna om allt från bilar och motorcyklar till racing och hemmabyggen. Vi håller dig informerad om de mest spännande nyheterna inom motorvärlden!

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du att få utskick från MotorWorld.se samt att vi lagrar din e-postadress i enlighet med vår personuppgiftspolicy.