Ferrari Elettrica fyra motorer – över 1000 hästar 100% EV

Ferrari Elettrica en 1000+ hästars eldriven Ferrari med fyra motorer

Ferrari har släppt de första detaljerna om sin kommande elbil – och ja, den får ett paddelväxlat ”manuellt” läge. Lyssna noga, så hör du kanske Enzo vrida sig i sin grav – den första helt elektriska Ferrarin är snart här.


Designen: hemlig än så länge

Vi får vänta till första halvan av nästa år innan Ferrari visar hur Elettrica faktiskt ser ut. Namnet är dessutom bara ett arbetsnamn.

Men räkna med en fyrsitsig GT i stil med GTC4 Lusso, troligen med mer framflyttad kupé och sportigare proportioner.


Fyra motorer. F1-DNA. 1000+ hk.

Under skalet hittar vi fyra elmaskiner, två på varje axel.
De är permanentmagnet-synkronmotorer med Halbach-array-rotorer – teknik direkt hämtad från Ferraris Formel 1-avdelning.

  • Framaxel: 282 hk
  • Bakaxel: 831 hk
    Totalt över 1 000 hk

De bakre motorerna varvar upp till 25 500 rpm, de främre hela 30 000 rpm – och når maxfart på under en sekund.

Ett framaxelkopplingssystem kan dessutom frikoppla framhjulen på en halv sekund. Det betyder lägre förbrukning i motorvägsfart – men du får ändå alla sladdar du kan önska tack vare den bakhjulsbetonade fyrhjulsdriften.


Batteriet: världens energitätaste

Elettrica får ett rejält 122 kWh-batteri och en räckvidd på över 530 km.
Tack vare 800-voltsarkitektur kan det laddas med upp till 350 kW.

Ferrari säger att batteriet har världens högsta energitäthet i en serieproducerad elbil – 195 Wh/kg (jämför med Rimac Neveras 170 Wh/kg).

Smart layout:

  • 85 % av batteriet sitter integrerat i golvet → 80 mm lägre tyngdpunkt än Purosangue
  • Extra celler under baksätet istället för längre hjulbas
  • Modulärt och utbytbart – framtidssäkrat

Chassi: lättare, tystare, renare

Chassi och kaross består till 75 % av återvunnet aluminium, vilket sparar 6,7 ton CO₂ per bil.

För första gången har en Ferrari en separerad bakre subframe, kopplad till huvudchassit via elastomerbussningar som dämpar vibrationer.
Ingen vrålande V12 att gömma sig bakom längre – så ljudkomforten måste sitta direkt i konstruktionen.


Fjädring och styrning: extrem kontroll

Fjädringen bygger på det 48-volts aktiva systemet från Purosangue och SF-80.
Varje hjul kan styras individuellt – vertikalt, lateralt och längs rotationsaxeln.

Dessutom: fyrhjulsstyrning och vridmomentsfördelning på båda axlarna.

Ferrari säger att bilen känns 450 kilo lättare än sin verkliga vikt på 2 300 kg. Hur man mäter det? Ingen vet. Men vi gillar tanken.


Ljudet: en elgitarr i Maranello

Ingen fejkad V8 via högtalarna här.
Ferrari använder istället en precisionsaccelerometer på bakre inverteren som fångar verkliga vibrationer från motorerna.

De förstärks i kupén – ungefär som en elgitarr, där sensorn fungerar som pickup. Oönskat ljud, som motorvissel, filtreras bort.
Genialt eller gimmick? Vi får vänta och höra själva.


Körlägen och paddelväxlat elmoment

Systemet kallas Torque Shift Engagement.
Ferrari har inte gått full Ioniq 5 N, men skapat fem steg i kraftkurvan.

manuellt läge får du alltså små “växlingssteg” när du drar i höger paddel – och motsvarande motorbromskänsla när du växlar ned med vänster paddel inför kurvor.

Dessutom sitter en eManettino-väljare på ratten:

  • Range – maximal räckvidd
  • Tour – vardagsläge
  • Performance – full attack

Och det vanliga Manettino-hjulet? Jodå, det finns kvar – från Ice till ESC Off för full frihet.


Ferraris elresa: från hybrid till hel-el

Ferrari har redan värmt upp:

  • 2009: Hybrid-eran i F1
  • 2013: LaFerrari (V12-hybrid)
  • 2019: SF90 Stradale (V8-hybrid)
  • 2021: 296 GTB (V6-hybrid)
  • 2024: 849 Testarossa
Peter Mackhé
Peter Mackhé
Peter Mackhé är grundaren av MotorWorld och har en lång passion för allt som rör motorer. Med ett särskilt intresse för bilar och motorcyklar startade han MotorWorld för att skapa en plattform där alla motorentusiaster kan samlas och dela sin glädje. Peter har en bakgrund inom både racing och hemmabyggen och brinner för att sprida nyheter och berättelser om allt från klassiska fordon till de senaste innovationerna inom motorvärlden.

Mer från samma skribent

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Relaterade artiklar

Annons

Senaste artiklarna

27-liters Merlin ”RR” besten är till salu igen

Odjuret är tillbaka – ikoniska 27-liters “The Beast” är till salu igen Det legendariska hemmabygget ”The Beast”, drivet av en 27-liters Rolls-Royce Merlin V12 från Spitfire och Lancaster,...

Honda V3R 900

Honda presenterar framtiden: V3R 900 E-Compressor med avancerad teknik, kraft och miljöeffektivitet Honda har visat sin senaste motorcykel som ska ta dem in i framtiden...

Ken Roczen vann WSX-premiären i Argentina

Ken Roczen visade mästarklass när World Supercross-säsongen drog igång i Argentina Rutinerade Ken Roczen vann samtliga tre heat i 450-klassen och tog drämde en överlägsen...

Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste motornyheterna?

Följ oss för att få de senaste nyheterna om allt från bilar och motorcyklar till racing och hemmabyggen. Vi håller dig informerad om de mest spännande nyheterna inom motorvärlden!

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du att få utskick från MotorWorld.se samt att vi lagrar din e-postadress i enlighet med vår personuppgiftspolicy.