0 Shares

Nya Ferrari SF90 Stradale delar namn med F1 bilen SF90 – dessutom snabbaste Ferrarin just nu

Tre elmotor har kopplats samman med Ferraris prisbelönta V8-motor i nya laddhybriden SF90 Stradale för att göra bilen mer miljövänlig (läs mer kraftfull). Med 1000 hästkrafter är nya modellen både starkare och snabbare än eftertraktade LaFerrari, så nu får Zlatan byta upp sig.

Ferrari SF90 Stradale är första gången som den italienska sportbilstillverkaren ger sig in i laddhybridernas värld. Anledningen är först och främst de kommande avgas- och utsläppskraven från EU som ställer som börjar redan nästa år och träder i full kraft den 1 januari 2021 som ställer hårda krav på biltillverkarna.

Trots att förbruknings- och utsläppssiffror är av stort intresse för många biltillverkare presenterar Ferrari i sann sportbilsanda inga sådana siffror vid presentationen. Men det finns gott om annan intressant data.

Motorn i SF90 Stradale är Ferraris mångprisbelönta dubbelturbomatade V8 som sitter i exempelvis 488 GTB och 488 Pista, maskinen har dock blivit lite större från 3,9 till 4,0 liter.

Motorn har har dessutom uppgraderats och fått en ny typ av insprutningsteknik så att man nu får 780 hästkrafter och 800 newtonmeter, mer effekt än någonsin förr ur en åttacylindrig motor från legendariska sportbilstillverkaren med säte i Maranello.

V8 motorn får stöd av tre elmotorer. Den ena, en så kallad MGUK-enhet som är placerad baktill mellan V8 motorn och den nyutvecklade dubbelkopplingslådan med åtta växlar, och de andra två sitter vid främre hjulaxeln, så nya SF90 Stradale är med andra ord fyrhjulsdriven med eldriften framtill.

De tre elmotorerna får sin energi via ett litiumjonbatteri på 7,9 kWh, de utvecklar totalt 220 hästkrafter och tillsammans med V8:an är effektuttaget totalt 1000 hästkrafter. SF90 Stradale är därmed vassare än flaggskeppet LaFerrari, som med sin hybriddrift har 989 hästkrafter.

Så klart levereras grym prestanda, sprinten 0-100 kmilometer i timmen avklaras på 2,5 sekunder och 0-200 kilometer i timmen på 6,7 sekunder. Toppfarten uppges till 340 km/h. Bilen går även att köra på enbart el (för alla som värnar om miljön). Man ska kunna köra 2,5 mil på enbart el, men då är toppfarten begränsad till 135 kilometer i timmen.

Nya Ferrari SF90 Stradale har så klart satt nytt rekord på Ferraris bana Fiorano, det tar det 79 sekunder för SF90 Stradale att köra ett varv runt banan. Det är 0,7 sekunder snabbare än LaFerrari och 2,5 sekunder snabbare än både Ferrari 488 Pista och 812 Superfast.

Så vi har en ny kung från Ferrari i alla kategorier, snabbast, effektfullast och dessutom miljövänlig.

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar

0 Shares

Kommentarer