Fiat byggde en snygg GT med V8 under 1950 talet

Fiat ville bygga en snygg GT som skulle konkurrera med amerikanska bilar med V8 motorer, de döpte bilen till 8V då de trodde att Ford ägde rätten till klassiska V8 namnet. Det var den enda bilen med en V8 motor som kom från den italienska tillverkaren som byggdes i 114 exemplar.

Till skillnad från de stora V8 motorerna från USA har 8V en liten motor på 1 996cc som skulle passa den europeiska marknaden. Motorn var en 70 graders V8 med tryckstänger till ventilerna med två förgasare monterade i mitten med grenrören på sidorna.

Man ville ha bra prestanda så bilen hade aluminiumsump med kylflänsar för bättre kylning, en smidd vevaxel, polerade inlopp och portar för bättre flöde och snygga rostfria grenrör som gick ut i ett sportigt avgassystem med dubbla utblås baktill.

Tack vare sin relativt enkla konstruktion visade sig Fiat 8V vara idealisk och pålitlig för motorspor, och tog hem segrar i det italienska mästerskapet i 2 liter GT klassen varje år fram till 1959.

Under den korta produktionen 1952 till 1954 uppgraderades motorn för att leverera mer effekt, den började sitt liv med 104 hk 1952, uppgraderades tilll 113 hk och slutligen till 125 hk tack vare vassare kamaxlar ökad kompression och en förgasare till så att det totalt var tre istället för två.

Fiat byggde bilen som man gjorde under 1950-talet med chassit som en bärande del, den hade dock oberoende hjulupphängning med spiralfjädrar både fram och bak. Med ett chassit som en bärande del för 8V kunde Fiat anlita Zagato, Ghia och Vignale för att bygga kaross till de 114 bilarna som byggdes.

Bilen är mycket ovanlig med sin design i avantgarde stil i de olika 8V som har gjort dem mycket eftertraktade. En av de mest kända är Fiat 8V från Vignale skapades efter en utställningsbil designad av Giovanni Michelotti kallad ”Demon Rouge” eller ”Red Demon” – det är den modellen som ni ser här som är ute för auktion hos Sothebys.

Michelotti Fiat 8V av Vignale som du ser här är en 1954-modell, det sista året som den tillverkades. Den såldes ursprungligen till en ägare i Italien innan den tog sig någonstans i Europa, den renoverades för ett antal år sedan i Demon Rouge-färgschema innan den tog sig till över till USA där det för närvarande finns i en samling.

Sugen på att lägga ett bud, här har du länk till auktion  

 

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar