Ford laddar upp inför Pikes Peak 2025 med extrema Super Mustang Mach-E där de ställer upp i openklassen
Ford kommer med uppföljare till förra årets SuperTruck – Super Mustang Mach-E hill climb racer med över 2000 hästar och aktiv aerodynamik.

Fords stadiga ström av eldrivna prestandabilar fortsätter under 2025 – den här gången med Super Mustang Mach-E. I likhet med tidigare banbrytande skapelser som SuperVan 4.2 och F-150 Lightning SuperTruck är denna trimmade SUV byggd för att ta sig uppför Pikes Peak – bakom ratten återfinns föraren från Ford Performance Romain Dumas, som siktar på att slå ännu ett rekord i årets upplaga av den legendariska backtävlingen Pikes Peak International Hill Climb.

Fords återkomst till Colorado sker i kölvattnet av en både imponerande och frustrerande insats under 2024. Trots att SuperTruck fastnade i ett tekniskt stopp i nästan 27 sekunder var den bara cirka 6 sekunder långsammare uppför berget än SuperVan – siffror som närmast påminner om ”haren och sköldpaddan”.

nya Super Mustang Mach-E är ännu snabbare än tidigare bilar som de har byggt, säger Ford
Från ritbord till racebil på sju månader
Ford Performance-ingenjören Zach Burns var han märkbart stolt över vad teamet lyckats åstadkomma på så kort tid. Trots att projektgruppen var utspridd över Europa, North Carolina, Michigan och andra platser lyckades de designa, prototypa och bygga en helt ny tävlingsbil på under sju månader. Bilen nådde inte ens amerikansk mark förrän i början av maj – då transporterades den direkt till Colorado för de första testkörningarna. Med bara sex veckor mellan leverans och startflagga var det intensiva dagar för Burns och hans team.

”Det låg fortfarande snö på toppen,” minns Burns.
Nästan allt är nytt
Super Mustang Mach-E är långt ifrån en vidareutveckling – det mesta är nytt. Det enda som återstår från SuperTruck är vissa delar av drivlinan. Några få produktionskomponenter finns kvar, som dörrhandtag, vindrutetorkare och elmotorer, men i stort sett allt annat är resultatet av en fullständig ny design från grunden.

Tekniskt sett kommer Super Mustang Mach-E i två versioner. Den variant som Dumas ska köra på Pikes Peak har tre elmotorer (en fram, två bak) med en sammanlagd effekt på 1 421 hästkrafter. Men det finns även en ännu mer extrem fyrmotorig version (två fram, två bak) med hela 2 250 hk.

När SuperTruck lades på hyllan i oktober började ingenjörerna om från noll. Den nya bilen fick helt ny fjädring med ”rocker-arm”-design, keramiska kolfiberbromsar – närmare besläktade med dem som används i Fords GT3-bilar än något från vanliga gatbilar – och ett chassi optimerat för bergsbestigning.

Vikt, vridmoment och vansinnig downforce
En av elbilarnas största utmaningar är vikten – men med tre motorer och avancerad teknik väger Super Mustang Mach-E ändå bara 1 562 kilo. Det är relativt lätt, särskilt med tanke på de över 1 400 hästkrafterna och den teknologiska arsenal som håller bilen klistrad mot vägen.

Som om det inte vore nog genererar det nya aktiva aerodynamiksystemet otroliga 3 130 kg i marktryck vid full fart uppför Pikes Peak – alltså nästan dubbelt så mycket som bilen väger. 3D-printade skidplates kommer få jobba hårt mot det ojämna underlaget, men den nya fjädringen ser till att bilen ändå håller sig stabil. På en jämn bana kan aerodynamiken dessutom skruvas upp för att producera upp till 5 400 kg i marktryck.

Dags för avspark den 22 juni
Årets upplaga av Pikes Peak International Hill Climb går av stapeln den 22 juni. Super Mustang Mach-E deltar återigen i Openklassen – och lär bjuda på en show utöver det vanliga.
