Game on! Ford jobbar på en ännu vassare Mustang GTD för att köra om Corvette
Vild prototyp fångad på Nürburgring antyder att Jim Farley vill ha tillbaka sitt varvrekord…
När Ford-chefen Jim Farley i augusti utbrast “game on” var det uppenbarligen inga tomma ord. Det var hans direkta svar till teamet hos Corvette efter att deras nya rekord, med deras fyrhjulsdrivna 1 250-hästars ZR X1 som fullkomligen krossade tiderna på Nürburgring med en tid på 6 minuter och 49,3 sekunder – och de slog därmed Mustang GTD och deras personbästa på 6:52,1. Chevrolet tog därmed över titeln som snabbaste amerikanska bil runt den mytomspunna “Gröna Helvetet”.
Som om det inte var nog, var den “vanliga” ZR1 – med sin bakhjulsdrivna, dubbelturbomatade 5,5-liters V8 på 1 064 hästar – inte långt efter, med 6:50,7. Men i klassisk amerikansk rivalitet anda vägrar Ford att lägga sig platt.
Det bevisas tydligt av de senaste spionbilderna från Nürburgring, där en misstänkt arg Mustang GTD fångades under test. Bilen visar tydligt nya dubbelmonterade dive planes framtill för ökad marktryck, bredare frontsplitter – och baktill syns en mer aggressiv diffusor med vad som ser ut som nya, fritt flödande avgassystem. Som lär den färdiga bilen att låta ännu brutalare.
Det är imponerande att Ford ens lyckats hitta utrymme för förbättringar, med tanke på att den nuvarande GTD redan levererar 815 hk och 900 Nm från sin kompressormatade 5,2-liters V8 med torrsump. Vid 180 mph (290 km/h) genererar bilen hela 885 kg marktryck – men vikten är fortfarande dess största fiende, med en tjänstevikt på 1 930 kg i lättaste utförande är den ingen lättviktare.
Kanske finns det alltså några kilon att skala bort innan den är redo att återta tronen.
Vad händer härnäst?
Mycket tyder på att när Corvette-tiden väl är slagen kommer Ford att erbjuda ett fåtal av dessa mer extrema GTD-versioner till kunder – utöver de 1 000 “standard” exemplaren som redan planeras att byggas.
Prislappen? Den vanliga GTD:n kostar runt 325 000 dollar i USA, eller cirka 3,9 miljoner kronor i Storbritannien (endast vänsterstyrd). Om vi tar Mantheys vilda uppgradering av Porsche 911 GT3 RS som riktmärke, kan den här hårdare versionen mycket väl lägga till ytterligare en miljon kronor på notan.
Nåväl
Sätt dig ner, slå på YouTube och håll ögonen på nästa kapitel i denna amerikanska tungviktsduell. Game on, igen – och den här gången menar Ford allvar.






