Ford Mustang GTD vill ta tillbaka rekordet på Nurburgring från Chevrolet Corvette

Game on! Ford jobbar på en ännu vassare Mustang GTD för att köra om Corvette

Vild prototyp fångad på Nürburgring antyder att Jim Farley vill ha tillbaka sitt varvrekord…

När Ford-chefen Jim Farley i augusti utbrast “game on” var det uppenbarligen inga tomma ord. Det var hans direkta svar till teamet hos Corvette efter att deras nya rekord, med deras fyrhjulsdrivna 1 250-hästars ZR X1 som fullkomligen krossade tiderna på Nürburgring med en tid på 6 minuter och 49,3 sekunder – och de slog därmed Mustang GTD och deras personbästa på 6:52,1. Chevrolet tog därmed över titeln som snabbaste amerikanska bil runt den mytomspunna “Gröna Helvetet”.

Som om det inte var nog, var den “vanliga” ZR1 – med sin bakhjulsdrivna, dubbelturbomatade 5,5-liters V8 på 1 064 hästar – inte långt efter, med 6:50,7. Men i klassisk amerikansk rivalitet anda vägrar Ford att lägga sig platt.

Det bevisas tydligt av de senaste spionbilderna från Nürburgring, där en misstänkt arg Mustang GTD fångades under test. Bilen visar tydligt nya dubbelmonterade dive planes framtill för ökad marktryck, bredare frontsplitter – och baktill syns en mer aggressiv diffusor med vad som ser ut som nya, fritt flödande avgassystem. Som lär den färdiga bilen att låta ännu brutalare.

Det är imponerande att Ford ens lyckats hitta utrymme för förbättringar, med tanke på att den nuvarande GTD redan levererar 815 hk och 900 Nm från sin kompressormatade 5,2-liters V8 med torrsump. Vid 180 mph (290 km/h) genererar bilen hela 885 kg marktryck – men vikten är fortfarande dess största fiende, med en tjänstevikt på 1 930 kg i lättaste utförande är den ingen lättviktare.

Kanske finns det alltså några kilon att skala bort innan den är redo att återta tronen.

Vad händer härnäst?

Mycket tyder på att när Corvette-tiden väl är slagen kommer Ford att erbjuda ett fåtal av dessa mer extrema GTD-versioner till kunder – utöver de 1 000 “standard” exemplaren som redan planeras att byggas.

Prislappen? Den vanliga GTD:n kostar runt 325 000 dollar i USA, eller cirka 3,9 miljoner kronor i Storbritannien (endast vänsterstyrd). Om vi tar Mantheys vilda uppgradering av Porsche 911 GT3 RS som riktmärke, kan den här hårdare versionen mycket väl lägga till ytterligare en miljon kronor på notan.

Nåväl

Sätt dig ner, slå på YouTube och håll ögonen på nästa kapitel i denna amerikanska tungviktsduell. Game on, igen – och den här gången menar Ford allvar.

Peter Mackhé
Peter Mackhé
Peter Mackhé är grundaren av MotorWorld och har en lång passion för allt som rör motorer. Med ett särskilt intresse för bilar och motorcyklar startade han MotorWorld för att skapa en plattform där alla motorentusiaster kan samlas och dela sin glädje. Peter har en bakgrund inom både racing och hemmabyggen och brinner för att sprida nyheter och berättelser om allt från klassiska fordon till de senaste innovationerna inom motorvärlden.

Mer från samma skribent

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Relaterade artiklar

Annons

Senaste artiklarna

27-liters Merlin ”RR” besten är till salu igen

Odjuret är tillbaka – ikoniska 27-liters “The Beast” är till salu igen Det legendariska hemmabygget ”The Beast”, drivet av en 27-liters Rolls-Royce Merlin V12 från Spitfire och Lancaster,...

Honda V3R 900

Honda presenterar framtiden: V3R 900 E-Compressor med avancerad teknik, kraft och miljöeffektivitet Honda har visat sin senaste motorcykel som ska ta dem in i framtiden...

Ken Roczen vann WSX-premiären i Argentina

Ken Roczen visade mästarklass när World Supercross-säsongen drog igång i Argentina Rutinerade Ken Roczen vann samtliga tre heat i 450-klassen och tog drämde en överlägsen...

Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste motornyheterna?

Följ oss för att få de senaste nyheterna om allt från bilar och motorcyklar till racing och hemmabyggen. Vi håller dig informerad om de mest spännande nyheterna inom motorvärlden!

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du att få utskick från MotorWorld.se samt att vi lagrar din e-postadress i enlighet med vår personuppgiftspolicy.