Ford planerar att bygga ytterligare 50 000 F-pickups nästa år, anställer fler samt omfördelar resurser för att göra det möjligt att producera fler bilar
Ford satsar stort på sina mest lönsamma modeller: pickup-serien F-150 och Super Duty. Under 2026 ska produktionen öka med hela 50 000 fordon, och omkring tusen nya medarbetare ska rekryteras till fabrikerna i Dearborn och Louisville. Samtidigt pausas tillverkningen av den eldrivna F-150 Lightning tills vidare.

Tar igen produktionstapp efter brand
Bakgrunden är en brand i september vid leverantören Novelis aluminiumfabrik i Oswego, New York, som stoppade materialflödet till Ford. Enligt företaget har produktionsstörningen kostat omkring 2 miljarder dollar bara under det senaste kvartalet. Fords vd Jim Farley besökte nyligen fabriken, som väntas vara fullt igång igen i december.

För att kompensera bortfallet flyttar Ford nu arbetskraft från Rouge Electric Vehicle Center – där den eldrivna Lightning byggs – till Dearborn Truck Plant. Där införs ett tredje skift för att öka volymerna av F-150, medan anläggningen i Louisville, Kentucky, förstärks för ökad Super Duty-produktion.

Vill passera en halv miljon byggda pickups
Ford sålde 460 915 F-Series under 2024, en minskning med 5 procent från året innan och drygt 14 000 färre än Toyota RAV4, som var USA:s mest sålda bil. Nu hoppas Ford spränga halvmiljonstrecket under nästa år – trots att tillverkningen 2025 väntas bli omkring 100 000 bilar lägre på grund av branden.

Priser i Sverige ligger runt miljonen
F-150 säljs inte längre officiellt i Sverige från direkt från Ford, men den går att köpa via importörer då kostar en F-150 XLT V8 runt en miljon kronor. För den som vill ha en Raptor eller den eldrivna Lightning (som är pausad just nu) får räkna med 1,5–1,8 miljoner kronor, beroende på utrustning.







