0 Shares

Ford var först i Sverige med etanolbilar för snart 20 år sedan nu lanserar de återigen E85-bilar

Nu presenterar de sin nya satsning på förnybara drivmedel för den svenska marknaden och är det enda bilmärket i Sverige att sälja etanolbilar, vid sidan av andra förnybara drivmedel som HVO, fordonsgas och el.

Först ut blir Ford Kuga EcoBoost E85 som börjar säljas nu. I förra veckan avslöjade Ford sina planer på elektrifiering för omvärlden, där man kommer att elektrifiera samtliga segment, från lilla Ford Fiesta till de stora transportbilarna. Ford satsar nu även på det förnybara bränslet E85.

Etanol är en viktig del i den offensiv som Ford nu gör för att ställa om till förnybara drivmedel, en offensiv där utöver E85 även biodieseln HVO, fordonsgas och el ingår. Innan året är slut kommer Ford på den svenska marknaden att erbjuda både transportbilar godkända för HVO (där tester just nu genomförs), pluginhybrider och mildhybrider, och i början av nästa år kommer en helt eldriven, Mustang-inspirerad SUV. Elbilarna är de första som kommer ur Fords globala 100-miljarderkronorssatsning från 2017 till 2022 som ska resultera i 40 olika elektrifierade modeller, som presenterades under Fords Go Further-event i Amsterdam under förra veckan.

Sverige var runt millennieskiftet ett föregångsland när det kom till E85 som förnybart drivmedel. Ford lanserade Focus med etanoldrift som första märke 2001 och sålde över 50 000 bilar innan höga etanolpriser och straffskatter slog undan marknaden för E85 i början av 2010-talet. När nu prisläget för E85 ser helt annorlunda ut, och en omställning mot förnybara drivlinor är högsta prioritet hos alla bilmärken med självaktning, är det dags för en ny renässans för etanolen.

– Bilbranschen måste ställa om till förnybara drivmedel och det behöver gå fort. Elbilar kommer inte kunna vara hela lösningen inom de närmaste fem–tio åren, och under den perioden behövs kompletterande lösningar. Där ser vi att etanolen fyller ett stort behov. Distributionsnätet finns redan och tekniken är beprövad. De problem med för höga sulfatnivåer som fanns för 20 år sedan är borta sedan länge tack vare en EU-standard, och nu är även priset på E85 rimligare tack vare ett smartare skattetryck. Vi tror på elbilen som en av flera lösningar på lång sikt, men här och nu är etanolen nästan helt oslagbar för att åstadkomma en snabb klimatomställning i stor skala, säger Erik Lindham, informationschef på Ford Sverige

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar

0 Shares

Kommentarer