1 Shares

I princip alla bilister sitter och fipplar med sin telefon samtidigt som de kör bil. Nu skall det bli ändring på det med den nya lagstiftningen som träder i kraft idag, eller blir det någon ändring?

Frågan är om en ny lagstiftning kommer att förändra svenskarnas mobila beroende att hela tiden kolla vad som händer på Facebook, det skall bli spännande att se om folk kommer att sluta sitta och pilla på sin telefon när de egentligen borde koncentrera sig på att köra bil och ha koll på trafiken så att det inte sker olyckor. Hur många olyckor där mobilen är orsaken finns inte – vem skulle säga att jag satt och kollade Facebook därför körde jag in i din bil. en annan fråga är om polisen kommer att prioritera detta och verkligen stoppa bilförare som sitter med mobilen i handen, om inte kommer denna lag bli ganska tandlös.

Det är numera förbjudet att hålla i mobiltelefonen när du kör bil. Du får därmed inte smsa, twittra eller liknande. Ska du prata i telefon måste du göra det genom någon form av handsfreeteknik – så länge körningen inte äventyras. Handsfreeteknik finns i många nyare bilar och finns det inte är möjligheter ändå många, till exempelvis finns det externa GPS-navigatorer som låter din telefon koppla upp sig mot dem.

Utöver mobiltelefonen säger lagförändringen att GPS-navigatorer och annan kommunikationsutrustning (infotainmentsystem, radio etc) inte får användas så länge den är handhållen. Därmed bör det vara fritt fram att knappa på en infotainmentskärm för att exempelvis hitta ett telefonnummer (vilket kan vara nog för att tappa fokus på trafiken) eller fingra på en navigatorskärm för att hitta adressen man har som mål. Röststyrd kommunikation med dessa olika typer av enheter är däremot inga problem, det är fullt lagligt och faktiskt att föredra eftersom blicken under tiden kan hållas på vägen.

Två sekunders tittande ned på en mobiltelefon i 40 km/h innebär att fordonet hinner rulla 22 meter, tillräckligt för att man inte ska hinna bromsa för exempelvis en fotgängare som är på väg ut över ett övergångsställe.

Det finns inga undantag i förbudet, förutom för förare av utryckningsfordon – i trängande fall ska tilläggas, det vill säga i absoluta nödfall. Samtliga yrkesförare inkluderas alltså i förbudet, oavsett vad. En busschaufför får med andra ord under färd inte plocka upp sin kommunikationsradio och anropa centralen. Då måste bussen stannas in om anrop skall göras.

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar

1 Shares

Kommentarer