Den stora trenden i 2016 års MotoGP var winglets som skulle skapa bättre downforce, dessa hatades av förare som Valentino Rossi. De gjorde motorcyklarna fula och skapade turbulans till bakomvarande förare, dessa har förbjudits till 2017.

Valentino Rossi kommenterade utvecklingen av winglets så här…

”I don’t like the wings in general, because they are quite ugly. But especially because, for me, from the bike, I don’t feel a difference. It’s also true that sometimes, a lot of times, especially in the high-speed it creates a lot of turbulence. When you follow the bike with the big wings, your bike can lose stability”

Till 2017 blev winglets förbjudna, istället har Yamaha, Honda, Suzuki och Aprilia flyttat in dessa innanför kåporna. Racechefen Mike Webb bekräftar att medan winglets är förbjudna, tillåts fortfarande aerodynamiska uppdateringar ”under huden”.

Externa winglets må vara förbjudna – och homologerade kåpor obligatoriska – för MotoGP 2017. Men det innebär inte att den aerodynamiska utvecklingen kommer att upphöra när säsongen väl har börjat, har tävlingsledaren Mike Webb bekräftat.

Tvärtom har 2017 reglerna skrivits så att var och en av seriens sex mc-tillverkare kan flytta aerodynamiska finesser innanför kåporna istället – som vi har sett på försäsongens tester i Malaysia och Australien – utvecklingen kommer med all sannolikhet att fortsätta, dock i en mer begränsad upplaga.

Beslutet att förbjuda aerodynamiska winglets från den här säsongen kom halvvägs under 2016, med MotoGP race ledningen hänvisar till säkerhetsbekymmer när man monterar exteriöra kolfiberdelar på kåporna och på onaturliga platser.

FIM Grand Prix-reglerna säger att ”bara den yttre delar, exklusive kåpglas omfattas av denna regeländring, så följande delar betraktas inte som en del kåpor: kåpglas, kylkanaler, fästen och andra delar innanför kåpor. ”

Webb verifierar att inre delar som – ”fästen, hållare och luftintag” – får modifieras, beroende på specifikationerna för varje del.

Webb kommenterade ”Det säger att vi tittar på den yttre formen av kåpan”

”Något interna inklusive konsoler, hållare, luftintag, är sånt som inte omfattas av regler för homologering. Så om man sätter winglets innanför kåpor omfattas det inte av det nya regelverket. Vi kommer att se en fortsatt utveckling av dessa under året. De kommer att hända saker innanför kåporna, men den yttre formen får inte förändras”

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar