Isetta var världens första microbil med en tvåtaktsmotor från en motorcykel, nu gör den comeback som elbil

Nya mikrobilen Microlino är lätt att avfärdas som en gimmick som skall få nostalgiker att omfamna designen men och tänka på gamla goda tider. Nu kommer den klassiska designen tillbaka med en elmotor. Bilen visats upp sedan under flera år men nu är den faktiskt klar för produktion.

Förlagan går inte att ta miste på och det schweiziska företaget Micro är också tydliga med att det är mikrobilen Isetta som är inspirationen till den lilla bilen. Isetta ritades och byggdes ursprungligen av italienska Iso men kom att sättas samman på licens världen över åren 1953 till 1962 och mest blev mest känd med BMW-emblem.

Bilderna här visar två förseriebilar som visades upp tidigare i år när planen för produktionen var klar. Bilen kan beställas i tvåtonslackeringarna vitt i kombination med kulörerna Zürich Blue, Milano Red, Amsterdam Orange, Paris Mint, Barcelona Brown, London Grey samt helt i Vienna White eller Gotham Black. Både formatet och färgerna som avslöjar att detta är en bil för storstan.

Försäljningen har redan startat i Schweiz och Tyskland och man har hittills fått in 4 500 beställningar. Produktionen kommer i gång i år och man planerar att utöka försäljningen till andra marknader. Priset för Microlino är omkring 12 000 euro, vilket motsvara cirka 123 000 kronor. 1 000 euro (ungefär 10 200 kronor) måste man betala i förskott om man är spekulant.

Motorn är bara på 15 kW/20 hk och ger bilen som väger 450 kg en topphastighet på modesta 90 kilometer i timmen, accelerationen 0-50 km/h tar fem sekunder (svårt att räkna 0-100 km/h med en hastighet på 90 km/h). Räckvidden är satt till 12 eller 21,5 mil beroende på vilket batteri du väljer, antigen ett på 8 eller 14,4 kWh väljs. Batteriet laddas i en vanlig stickkontakt på fyra timmar eller i en snabbladdare på en timme.

När det kommer till säkerhet tillhör Microlino fordonskategorin L7E och behöver inte krocktestas. Företaget har dock gjort egenhändiga simuleringar som visar att den klarar att krockas i 50 km/h utan att närmare gå in på ämnet.

Bilen mäter bara 244 centimeter på längden (knappt 2,5 meter), 150 centimeter i bredd och 146 centimeter på höjden (1,5 meter höjd och bredd) vilket är snäppet större än Isetta. I kombination med mindre skrymmande motor får med dig 300 liter bagage mot Isettans 80.

Det är dock fortfarande bara en passagerare som tidigare och ni kliver såklart in framifrån.

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar

Kommentarer