1 Shares

När man vill ha något som ingen annan har, världens snabbaste och lyxigaste GT-vagn.

Men det är bara för några få utvalda som har möjlighet att köra en, de skall bara bygga 500 bilar, planen är att leverera 70 stycken under 2017 med ett pris över 20 miljoner kronor, helt beroende på utrustningsnivå. Du kan välja i princip allt och lite till.

”Bugatti Chiron är bilen för alla stormrika som redan har en Ferrari, Lamborghini, Rolls Royce eller en Bentley ”

Vad är så speciellt med en Bugatti Chiron?

Till att börja med har vi prestandan 0-100 km/h som avverkas på 2,5 sekunder och en toppfart på 420 km/h. Du får effekt i överflöd med närmare 1500 hästkrafter och ett vridmoment på 1600 Nm, allt förpackat i troligtvis världens bäst byggda bil.

Det tar 6 månader att bygga din bil helt för hand med den färg som du har valt och med de och interiör med exklusiva lädersäten som du skall sitta på när du kör din superbil.

Låt oss ta dig genom processen när du skall köpa din Bugatti
– Du har 23 olika val på färg och 8 olika carbontyper för kaross
– Du har 31 olika färger på inredning och 30 olika färger på stygn
– Du får välja mellan 18 olika mattor och 11 olika säkerhetsbälten
– Sen vill du säkert ha specialbeställda väskor som matchar bilen
Puh, det är många val…

En månad efter att du har lagt din beställning börjar produktionen, man börjar med att sätta ihop monocoque och chassi till din bil. Det är ett äkta hantverk vid 12 olika stationer. Det tar tre veckor att lackera, slipa och passa in alla delar.

Sedan är det dags att sätta ihop din W16 motor. Motorn är på 8,0-liter, har fyra turboaggregat – den levereras från VW motor bas i Salzgitter (det finns en särskild Bugatti avdelning där). Varje motor testas åtta timmar i bänk, med den sjuväxlade S-tronic lådan). Den väger 628kg, om du är intresserad?

Det tar tre anställda en vecka att färdigställa chassit vid var och en av stationerna. Varje anställd måste klara av att hantera hela produktionsprocessen vid varje station – ingen kan vara expert bara enskilda delar som i en vanlig bilproduktion.

Totalt handlar det om att över 1800 delar som ska sättas samman. Man har titanskruvar som bara väger 34 gram/styck.

När hjulen är på plats är det dags fylla på vätska i hjärtat. Det är dags att fylla på motor- och växelolja samt broms- och kylarvätska.

Sen skall motorn startas för den allra första gången när den är monterad i bilen, man testar så att allt fungerar som det ska.

Efter det är det dags för att montera exteriören på karossen, allt är givetvis gjort i kolfiber. Det tar bara 3-4 dagar men allt har givetvis testats mycket noggrant tidigare – bilen testas 30 minuter under högtryck med vatten för att se om det finns läckor.

Vid första riktiga testet körs bilen på speciell bana i över 250 km/h den är täckt med en speciell skyddsplast som tar en hel dag att klistra på och ta av. Originaldäck och originalunderredet byts ut under testet så att de inte slits.

Sista stationen av din Bugatti Chiron innan leverans är 6 timmars kontroll i en ljustunnel så att allt är optimalt innan du skall hämta din beställda bil.

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar

1 Shares

Kommentarer