De gröna i Tyskland har förslagit en hastighetsbegränsning på 120 km/h på Autobahn

Det hela slutade med en omröstning där närmare 80 procent av Bundestag (parlamentet) röstade emot förslaget, som redan tidigare hade avfärdats av den tyska transportministern Andreas Scheuer i januari 2019.

Planen, som infördes av Tysklands gröna parti, speglar ett förslag från den tyska federala miljöbyrån 2006, som föreslog en täckningshastighetsgräns på 120 km/h på Autobahn.

Både planen för 2006 och 2019 adresserades till Tysklands transportföroreningar, som inte har sjunkit sedan 1990. Detta är trots ett mål att minska utsläppen till 60 procent av 1990-nivåerna fram till 2020. Trots stramare utsläppsrestriktioner sedan 1992 – när ”Euro 1” -lagstiftningen föreskrev katalysator och blyfri bensin. Sedan dess, har fem större revideringar och otaliga mindre uppdateringar genomförts utan effekt.Trots att eurolagstiftningen har tvingat tillverkarna till allt strängare standarder, har transportföroreningar i Tyskland ökat.

Så det lämnade Tysklands beslutsfattare med ett bekymmer – vad ska göra för att minska utsläppen och uppfylla landets mål till 2020 och inte få böter från EU för att Tyskland ska straffas för sina koldioxidutsläpp. Den tyska regeringen beordrade den ”nationella plattformen för framtidens rörlighet” att ta fram nya sätt att minska utsläppen.

Utkast till planerna läckte ut tidigare i år, vilket fick den tyska transportministern, Andreas Scheuer, att säga att en del av förslaget – hastighetsbegränsningen på 120 km/h på Autobahn ”strider mot allt sunt förnuft”.

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar