0 Shares

Som vi har väntat på en ny Fireblade – nu är den äntligen här

Är nya Honda CBR1000RR-R den vassaste sporthojen 2020, kommer den kunna sätta press på Ducati och Kawasaki i WorldSBK? Siffrorna pekar på att nya Firebladen med ett extra R efter RR (de vill visa att den står för racing) kan vara hetaste sporthojen 2020.

Här kan du åka med Marc Marquez när han testar nya Honda CBR1000RR-R

Det var länge sedan vi såg en riktigt vass superbike från Honda. Ryktena om nya Honda CBR1000RR-R 2020 har florerat innan årets EICMA, men nu är den nya hojen här.

Nya Honda CBR1000RR-R med ett extra ”R” har en fyrcylindrig motor med 215 hk (160 kW) och ett vridmoment på 113Nm.

Honda CBR1000RR-R är en helt ny motorcykel. Aluminiumramen har en ny design med bättre vertikal styvhet, hojen har en totalvikt med alla vätskor på 201 kg.

Fjädringen kommer från japanska Showa med en 43 mm Big Piston Forks (BPF) gaffel fram, och Pro-Link bakfjädring med nya Balance Free Rear Cushion Light (BFRC-Light).

Bromsarna kommer från Nissin med fyrkolvs-ok fram och dubbla 330mm skivor. Däckdimensionerna är 200/55-17 bak och 120/70-17 fram.

Honda skryter om att de har klassens lägsta luftmotstånd (0,270), det verkliga samtalsämnet är deras nya snygga ”winglet” som härstammar från deras MotoGP hojar och har samma downforce som RC213V.

En sexaxlad IMU, som är full med elektroniska godsaker, hjälper till att hålla ordning på traction control (förra generation hade en femaxlad IMU), wheelie control, samt ABS som funkar i kurvorna.

Man kan även ställa in effekten i olika lägen samt motorbroms, det finns en elektronisk styrdämpare (HESD) och en 5 tums ”TFT-display där du kan läsa av allt.

Det kommer finnas två modeller av den nya Honda Fireblade, vanliga CBR1000RR-R och en vassare Honda CBR1000RR-R SP.

Det vassa SP-modellen har andra generationens Öhlins Smart Electronic Control (S-EC) fjädring som ersätter Showa bitarna. Bromsarna är även de bytta till Brembo Stylema-bromsok fram.

Honda Motor Europe har inte gått med några priser än, varken för nya CBR1000RR-R eller SP-modellen.

Troligtvis kommer nya CBR1000RR-R kosta runt 20 000 Euro och SP-modellen kommer troligtvis kosta ca 25 000 Euro, det har dock inte bekräftats av Honda.

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar

0 Shares

Kommentarer