Honda CB 1000 är den perfekta hösthojen för att glida runt med mellan fiken
Nya Honda CB 1000 väcker många känslor, många tycker att den är riktigt snygg och vissa gillar inte den nya designen. Men den berör och folk vänder sig när man glider förbi på stan. Personligen tycker jag att nya CB 1000 är ett stort lyft mot föregående modellen som jag hade lite svårt för.
”Nu har Honda lyckats komma med en snygg hoj som passar in i det nya populära segmentet med retro customhojar”
BMW nineT lyckades skapa en riktigt snygg hoj som flirtade med gamla klassiker. Triumph har även de ett stort utbud med nya hojar som har ett klassiskt utseende, så det är tydligt att det finns en marknad för nya hojar som flirtar med gamla klassiker.
Gamla klassiska Honda CB är populära snygga hojar och de är även en bra utgångspunkt att bygga om till coola caféracers. Så valet att ta fram en ny CB 1000 i klassiskt caféracerstuk känns helt rätt i tiden.
Nya Honda CB 1000 är snyggare, lättare och starkare än modellen som den ersätter. Men en viktminskning på 12 kilo väger den nya hojen nu 212 kilo och med en effektökning på 20 hästar levererar nya CB 1000 nu 144 hästar. Även fjädringen är uppgraderad med bättre komponenter så att man kan pressa den nya hojen ännu hårdare än tidigare. Det sitter även radiella 4-kolvsok framtill som levererar en bra känsla i bromshandtaget.
Okej det är en lättare och starkare hoj än förr, men hur är den då att köra?
När man startar upp maskinen så får man ett skönt ljud från avgassystemet, det finns några olika körlägen att välja mellan och jag pendlar mellan den vassaste och standardläget innan jag slutligen håller fast vid den vassaste. Standardläget är lite mjukare, men jag saknar lite effekt med den.
Väl ute på slingriga vägar beter CB 1000 exemplariskt den är stadig och fin och det går att köra riktigt snabbt med sköna nedlägg, inte som en 1000RR men det här är en caféracer. Den kommunicerar på ett fint sätt och det går riktigt snabbt, växlarna ligger tätt och den är relativt lågt växlad. Utväxlingen fungerar perfekt inne i stan och på småvägar, jag ligger ofta en växel högre än jag gör på min Aprilia RSV4RF på mina favoritvägar men det går dock nästan lika snabbt fast jag åker i jeans och skinnjacka som hör till när man kör naket.
När man närmar sig hastigheter över 200 kilometer i timmen är det inte lika roligt då man sitter upprätt och det finns inget vindskydd, men skall man ligga och dra i över 200 kilometer i timmen sitter man på fel hoj. Honda CB 1000 är en snabb och bekväm cityracer som trivs bra på slingriga småvägar. Det än perfekt pendlarhoj som man kan använda för att skjutsa barnen på så att man kan hämta och lämna dem eller bara glida runt tillsammans på helgerna, som man samtidigt kan busa runt med.
På tal om bus måste man testa att köra på bakhjulet och här känner man av att det är lite annat än med en sporthoj. Men den är skön när man väl har fått upp framhjulet, man får möta upp med gasen när man släpper ned framhjulet igen så att det inte dunsar. Vana bakhjulsåkare som gillar att stå upp kommer att märka att ljuddämparen tar i hälen när man står upp och ska köra på bakhjulet, så om man vill busa får man byta ut ljuddämparen.
Så hur är då nya Honda CB 1000 efter ett par veckor i garaget. Jag gillar 1000 kubikshojar då de har bra effekt och en skön motorgång och en naken 1000cc är alltid lika kul detta gäller även nya CB. Om man jämför den med en liknande hoj som BMW nineT så har de ungefär samma attityd men BMW är råare och vibrerar med boxermotorn, medan Honda CB är silkeslen om nästan för snäll. Men om man skall använda hojen varje dag så är den klart skönare att köra.
Jag saknar dock det där lilla extra, den är lite för anonym. Jag skulle ta bort den där fula plastbiten med nummerskylten som alla envisas med nuförtiden och montera skylten under dynan istället. Jag skulle sätta dit en annan ljuddämpare och bänka den för att få ut lite mer effekt och ljud. Styret har en konstig obekväm vinkel så det skulle jag ersätta med ett coolt crosstyre med backspeglar i styrändarna. Så klart andra broms- och kopplingsreglage och kanske att jag skulle lacka fälgarna i en skön färg.
Men det här är bara detaljer för att göra hojen lite bättre, nya CB 1000 är en klart snygg hoj för den som bara vill stoppa i nyckeln och gasa. Det är en riktigt bra hoj som man kan göra ännu snyggare om man vill ha den mer personlig.
Så för vem passar en CB 1000?
Det är den perfekta hojen för alla 30-plussare som har åkt sporthoj och vill ha en snygg, snabb och bekväm hoj att gasa runt med på helgerna eller att pendla med till och från jobbet. Det blir helt enkelt lite roligare att åka till jobbet på en CB 1000 än att sitta med en bil i köerna, man kan kryssa mellan filerna och komma fram mycket snabbare med ett stort smil bakom hjälmen.