Ett riktigt snyggt Honda CBX 1000 bygge

Superbikes från slutet av 70-talet och början av 80-talet var riktigt coola. De var snabba, snygga och dåtidens förare var riktiga hårdingar. Att ta en klassisk superbike för ett restomodprojekt är alltid en bra idé och denna CBX 1000 sticker ut med snygg klassisk design och modern teknik.

Arno har byggt en hel del motorcyklar hans cyklar som ofta är både extrema och opraktiska, men den här är annorlunda. Den är subtil men har samtidigt alla rätta komponenterna.

”Kunden såg min hoj på en show och han var väldigt entusiastisk” säger Arno. ”Vi började prata om en Honda CBX som han hade en amerikansk modell med få kilometer på mätaren ”

”Cykeln hade byggts om tidigare med ett turbo kit, men sedan har den blivit stående och förfallit”

Kunden ville ha sin CBX 1000 i körbart skick igen, men Arnos bygger om motorcyklar, han renoverar inte. ”Att renovera motorcyklar är helt enkelt inte min passion. Men en teknisk uppgradering av en CBX verkade som en kul utmaning, så han frågande kunden var gränsen för bygget låg.

 

Arno och hans kund var snabbt överens och när affären var klar fick Arno äntligen jobba med en kraftfull CBX!

CBX var flaggskeppet i Honda-sortimentet mellan 1978 och 1982, en superbike med på 1047cc med 24-ventiler. En rak sexcylindrig motor matad av sex förgasare som hade 105 hästar, den tog dig över 200 kilometer i timmen på den tiden.

Den här hojen har en turbo kit från American Turbo Pack, en modifiering som var tillgänglig för att freaks på den tiden. Turbon andas genom en enkel men effektiv Bendix-förgasare. (Att ställa in sex Keihin VB28s för turbo var inte på agendan)

Allt fungerar fortfarande riktigt bra och ljudet som den skapar ger gåshud.

”När man varvar motorn börjar den yla säger Arno”

För att hålla den mäktiga motorn sval med maximal effekt installerade Arno en Setrab oljekylare (ansluten med Goodridge slangar). Han satte dit en Procom tändbox för att bättra på gnistorna och en ny generator från en Kawasaki Ninja ZX-7R med en ny adapterplatta.

 

Arno gillade inte bakdelen på CBX. ”Det hade ett stort löjligt stort bakljus i helt fel proportion mot det smala bakhjulet” Framändan behövde också moderniseras.

Han bestämde sig för att respektera 70-talets stil, men uppdaterade den till moderna tider. Arno tog den från en klassisk superbike till en modern muskelhoj. ”CBX skulle bli mer brutal till sitt utseende.”

Arno har installerat en swing från en Fireblade som är lite längre en standard CBX. ”Arno ville ha ett mer modern stil så han byggde om fjädring till en monoshock istället för dubbla bakdämpare. Han har använt en Showa stötdämpare med Pro-Link länkage.

”Diagonalröret under sätet var tvunget att tas bort, så alla elektroniska komponenter och batteriet var tvungna att flytta. El sitter nu under bränsletanken och batteriet baktill”

Bakdelen kortades ned, vilket gör att 190 däcket från en Aprilia RSV Mille ser större ut. Arno har monterat Öhlins gaffel och framhjul från en RSV Mille med styrkrona från en Aprilia Tuono med Motacc superbike styre på Rizoma fästen.

framtill sitter en nummerplatta i AMA Superbike racing-stil, som innehåller ett par små LED-lampor. 57 är numret på ägarens födelseår.

Karaktären för en klassisk CBX är bränsletanken, så Arno behöll den. Men han gillade inte tanklocket, så han svetsade dit ett Rizoma racinglock. Vissa mtycker kanske ”Vad mycket arbete för ett tanklock men den här cykeln behövde det”

Motorn behövde inget arbete och absolut inte mer kraft. Avgassystemet från turbon är den ursprungliga amerikanska Turbo-Pack-enheten, men Arno har byggt ett nytt system efter det som går till en ljuddämpare i carbon.

Arno ersatte också många komponenter med moderna enheter motogadget m.blaze-blinkers och en Acewell LCD-hastighetsmätare. Han tog också bort den stora runda ”pannkakan” till luftburk som skymde den vackra förgasaren och Turbon, han ersatte den med ett kompakt luftfilter.

Den slående lakeringen utfördes av lokala specialisten Ben Oud. ”Med Ben vet du alltid att det kommer att fungera, säger Arno. ”Jag ville ha en 70-tals stil, i Honda röd, vit och blå. Det måste givetvis finnas en svart rand ovanpå bränsletanken som Arno sett på konceptcykel från Honda”

Arno föreslog platta färger med sponsor klistermärken. Men Ben hade en bättre idé. Han la på klarlack med för att ge maximal effekt och han valde bästa positionen för logotypen.

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar