2 Shares

Detta var en hypermodern bil när den lanserades under 60-talet. 2000GT är den viktigaste GT-bilen från Japan som har stått till grund till flera andra sportbilar som exempelvis Toyota Supra.

Den hade en rak 2 liters sexcylindrig DOHC hemi-aluminiummotor med tre Solex dubbelförgasare som levererade 150 hästar och en synkroniserad manuell växellåda på fem växlar med individuell fjädring runt om samt Dunlop skivbromsar.

Med låga produktionstal och en fantastisk design och bra prestanda, är det uppenbart varför dessa bilar ligger högt på listan hos kräsna samlare.

Endast 351 byggdes, varav endast 84 var vänsterstyrda.

James Bond med Sean Connery sågs i passagerarsätet på en 2000GT Cab

Toyota 2000GT presenterades på 1965 års Tokyo Motor Show och var en betydande förändring i bilvärlden och japanskt bilbyggande. De mest eftertraktade sportbilarna i världen är altjämt en Ferrari 275 GTB från Italien, Storbritanniens Jaguar E-Type och Tysklands Porsche 911 men nu börjar dessa klassiker få konkurrens från öst. Japan hade dock aldrig producerat en bil för sportbilsentusiaster, detta tills 2000GT gjorde sin stora debut.

I jämförelse med dess samtida konkurrens från Japan var 2000GT nästan helt overklig. Det var en bil som kunde konkurrera med världens mest sofistikerade sportbilar, inte bara när det gäller prestanda men också i design. Motorcykeltillverkaren Yamaha var involverad i projektet och stod för bilens teknik.

Toyota såg detta som en möjlighet att tvätta sitt rykte från att producera ganska konservativa tråkiga bilar. 2000GT Projektet skulle visa världen att Toyota kunde bygga en bil i världsklass som var både snygg och rolig att köra, med en konstruktion som med en perfekt balans mellan aerodynamisk effektivitet med estetisk kvalitet.

Inredning som utformades av Toyota stylister skulle handla lika mycket om komfort som mode. Det skulle vara en ”Grand Touring” bil, med den utrustning och layout som dåtidens kräsna sportbilsköpare förväntade sig. Till skillnad från den vanliga begreppet en sportbil, vilket förutsätter ett visst mått av obehag och åtstramning, bör den även ha en känsla av komfort och lyx.

Det skulle vara den typ av bil som ägaren kan njuta av när man kör genom stan eller gasar på ute på slingriga vägar.

Interiören var tidstypisk med träfanér från Yamahas pianodivision och läderstolar, precis vad Gran Turismo köpare förväntar sig av en GT-bil.

Motorn baserades på andra generationens flaggskepp Toyota Crown sedan, men 2000GT visade sig vara den mest spännande bilen i Toyota modellprogrammet, inte bara på grund av sin tidlösa, eleganta design men också tack vare att Yamaha utvecklade toppen med dubbla kamaxlar. Med tredubbla förgasare levererade motorn 150 hästkrafter, bilen hade en tjänstevikt på drygt 1000 kilo så den hade bra prestanda.

Även köregenskaperna var bra med en 49/51 viktfördelning, vilket gjorde den underhållande att köra på en slingrig bergsväg. Motor Trend prisade den som ”en av de mest spännande och underhållande bilar vi har provat.”

2000GT börjar nu bli en eftertraktad klassiker då det tillverkades 351 st exemplar när produktionen avslutades 1970, och av dessa var bara 84 st vänsterstyrda.

Denna speciella 2000GT byggdes i december 1967 och såldes ny i Belgien, där den ursprungliga ägaren hade den till 1985, då det köptes upp av sin andra ägare Karl Walterscheidt i Tyskland. Herr Walterscheidt, Tysklands första Toyota-återförsäljare och en ivrig entusiast, beslutatade att genomföra en fullständig och grundlig treårig restaurering av den japanska klassikern 1999. Efter att han återställt bilen, deltog han i 2010 Schloss Dyck Classic Days, där bilen stod med flera andra 2000GTs och den nya Lexus LFA. Ägaren har alltid använt sin klassiker han deltog även i Nürburgring Classic rally.

2012 sålde han bilen vidare innan den auktionerades ut av Sotheby’s Auctions för 880 000 US dollar.

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar

2 Shares

Kommentarer