Jonathan Rea gasar på friskt under vintertest med nästa års Kawasaki ZX-10RR

Jonathan Rea är i sadeln på nya Kawasaki ZX-10RR och är nära att knäcka varvrekordet redan under första testerna inför 2021 års WorldSBK under vintertester i Jerez då han var en tiondel från varvrekordet efter endast några timmar på hans nya maskin som de testar till kommande säsong.

Kawasakis har vunnit var och en av de sista sex WorldSBK titlarna tillsammans med Jonathan Rea, han satte ett varv på 1 minuter och 38.324 sekunder redan under första testet av hans nya 2021 Kawasaki ZX-10RR.

Även fast den nya Kawasaki ZX-10RR inte kommer presenteras förrän den 23 november, hade WorldSBK teamet möjlighet att visa upp racehojen som avslöjar en nu kantig, vinklad front som har hämtat inspiration från Z H2.

Med en annan rakare och plattare framdel med en avsmalnande bak del har den nya ZX-10RR utformats för att vara mer aerodynamisk och förbättra stabiliteten i höga farter.

Trots den imponerande debuten var Rea ödmjuk när han talade om testet med den nya maskinen…

FIM Superbike World Championship Circuito de Jerez, Spain November 18, 2020
Day Two And Overall Best Lap Times (all on Pirelli tires):
  1. Jonathan Rea, UK (Kaw ZX-10RR), 1:38.324
  2. Toprak Razgatlioglu, Turkey (Yam YZF-R1), 1:38.839
  3. Alex Lowes, UK (Kaw ZX-10RR), 1:38.886
  4. Garrett Gerloff, USA (Yam YZF-R1), 1:39.171
  5. Leon Haslam, UK (Hon CBR1000RR-R SP), 1:39.851
  6. Andrea Locatelli, Italy (Yam YZF-R1), 1:39.877
  7. Lucas Mahias, France (Kaw ZX-10RR), 1:40.194
  8. Alvaro Bautista, Spain (Hon CBR1000RR-R SP), 1:40.231
  9. Kohta Nozane, Japan (Yam YZF-R1), 1:40.669
  10. Isaac Vinales, Spain (Kaw ZX-10RR), 1:40.892

“We started to work with some items for 2021, part of the test plan KHI sent us,” he said, suggesting it could yet undergo further changes by the time next season rolls around. “Like always we were collecting information and tried many things – a different front fairing to give our feedback to Kawasaki, engine feeling, front fork, some brake items and a front tyre for Pirelli.

“We did quite a lot of work and I set a lot of laps today with an old tyre. I have not been super-fast with a fresh tyre but the more laps I did on a tyre the faster I got.

“That is a good problem to have! There were pluses and minuses and we have a lot of information to go back now and assess everything before we return to the track.”

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar