4 Shares

Lancia Stratos var en av drömbilarna för de initierade när den kom, en äkta rallybil homologiserad för gatan.

Lancia Stratos dominerade i rallyskogarna under 70-talet, att hitta en välvårdad originalbil är inte helt enkelt idag då de flesta användes flitigt i rallyskogarna. En mycket fin Stratos registrerad före gatubruk gick nyligen av klubban för 4 miljoner kronor.

Bilen på bilderna såldes nyligen på auktion i USA. Utropspriset var 310 000 dollar, men slutpriset landade på 475 000 dollar – vilket motsvarar ungefär fyra miljoner svenska kronor. Detta exemplar som är byggd för gatan och har tillverkningsnummer 44 och har inte rullat mer än drygt 7000 mil. Bilen har haft två ägare, varav den första i Italien – innan den flyttade till USA.

Historien om Lancia Stratos

1970 visade Bertone upp en designövning i sin monter på Turin-salongen under en tid när man visade galna prototyper på mässorna. Stratos-konceptet hade en mycket radikal kaross som saknade sidodörrar, istället gick man in i bilen genom vindrutan. Mekaniken hämtades från Lancia Fulvia HF, enligt tidens heta trend för sportbilar var motor och växellåda placerade i mitten.

Lancias tävlingsansvarige Cesare Fiorio insåg att denna bil skulle kunna hjälpa Lancia att fortsätta dominera rallysporten. Ett år senare, på Turin-salongen 1971, visades en näst intill produktionsklar prototyp upp, kallad Lancia Stratos HF. Karossen hade en något mer praktisk utformning, men den hade kvar sin karaktäristiska kilform från tidigare. De flesta mittmotorbilar har brist på bagageutrymme och Stratosen var inget undantag, enda utrymmet var dörrarnas plats för hjälmar.

Cesare Fiorio insåg att Lancias gamla V4-motor inte längre var konkurrenskraftig så den fick istället Ferraris Dino-V6 motor. Gatbilarna hämtade motorn från Dino 246, som levererade 190 hästkrafter. I rallybilen trimmades den till 230 hästar.

Homologering enligt grupp 4-reglementet krävde på den tiden att 500 bilar skulle serietillverkas. Uppgifterna om antalet tillverkade bilar varierar kraftigt och italienare brukar slira på gränsen av regelverk, trovärdiga källor säger att det endast tillverkades ca 490 exemplar av den ikoniska rallybilen.

Lancia Stratos var den första bilmodell från tillverkaren som byggdes enkom för rally. Lancia började tävla med bilen 1972, då i olika prototypklasser. FIA godkände bilen för tävlingsbruk i oktober 1974 och den tog då över efter Fulvian som vid tillfället var Lancias officiella tävlingsbil. Lancias satsning på rally-VM var mycket framgångsrik. Till bilens rallyframgångar hör bland annat tre totalsegrar i rally-VM mellan 1974 och 1976, fyra segrar i Monte Carlo-rallyt mellan 1975 till 1977 de vann även 1979. Lancia Stratos vann även Svenska rallyt 1975.

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar

4 Shares

Kommentarer