8 Shares

Koenigsegg tagit fram en bil i helt ”obehandlad” kolfiber KNC Regera där bokstäverna står för Koenigsegg Naked Carbon

Att arbeta med helt naken kolfiber är inget nytt för Koenigsegg. De har jobbat med kolfiber under flera år och en hel del har varit ”obehandlad”. För första gången har Koenigsegg har byggt en bil där hela karossen med flera detaljer i bilen är i helt naken kolfiber.

Bilen heter KNC Regera där KNC står för Koenigsegg Naked Carbon

Den nakna kolfibern är inte behandlad med lack eller något annat skyddande lager. Det tunna epoxiskikt som normalt skyddar härdade kolfiberdelar har försiktigt avlägsnats genom slipning och handpolering. Med minsta lilla oaktsamhet, bara en ovarsam poleringsrörelse, kan leda till att strukturen för kolfiberväven förstörs.

Resultatet är ett enastående nytt unikt utseende med kolfiber som har en glans som ter sig nästan metallisk när varje kolfibertråd exponeras.

Den obehandlade kolfibern har använts under åren på detaljer som exempelvis hjul, vingar, splitters, winglets och rattar. Men det är nu första gången man använder metoden på en hel bil. Den blottade kolfibern har testats rigoröst. Provbitar har under flera år varit utsatta för tester med påfrestningar där de har exponerats för både höga sommartemperaturer med sol samt vinterkyla och väta. Slutresultatet är att den nakna kolfibern som klarade påfrestningarna.

En fördel med den nakna kolfibern, KNC, är att den är mycket mer motståndskraftig mot mekanisk åverkan än lackerad kolfiber. En annan fördel är att KNC Regera är omkring 20 kilo lättare än en Regera med ytbehandlad kolfiber, som exempelvis lack. En ”nackdel” är att varje kolfiberbit som används måste vara helt perfekt eftersom varje liten defekt blottas.

Koenigsegg jobbar, förutom med KNC-metoden, med två andra metoder vid bearbetning och behandling av kolfiber. Den ena är slipning och därefter behandling med färg eller lack, eller en kombination av färg och lack. Den andra är polering av det naturliga epoxilagret som täcker kolfibern.Den sistnämnda metoden används normalt på detaljer under karossen. Här kan du läsa mer om Koenigsegg KNC Regera

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar

8 Shares

Kommentarer