Testrapport för nya 2020 KTM 890 DUKE R

KTM har uppdaterat sin DUKE R och motorn har vuxit från 790 till 890 som leder mig till uttrycket som amerikanarna gärna använder ”there no substitute for cubic inches” vilket stämmer ganska bra, de extra 100 kubiken ger motorn lite mer effekt och bättre vrid.

KTM 890 DUKE R lurar ögat då den är liten och nätt och till utseendet liknar en motard närmare än andra hojtyper. Men ack så skenet bedrar med den vassa motorn på 121 hästar och en lätt vikt på 166 kilo drar man ifrån de flesta andra hojar i kurvorna.

Det är just i kurvorna som nya KTM 890 DUKE R trivs bäst, samt för att busa runt med inne i stan då den är otroligt lätthanterligt och man swishar fram på bakhjulet lekande lätt mellan rödljusen.

Men trots att nya KTM 890 DUKE R är ganska lik sin föregångare har KTM gått igenom hela maskinen. Motorn har större borr och längre slag slag som nu är 90.7/68.8mm ökad kompression 13.5:1 och varvstopp har flyttats fram till 10.500rpm. Ändringarna innebär att KTM 890 DUKE R nu levererar 121 hästkrafter vid 9250 varv per minut och 99 Nm vridmoment vid 7750 varv per minut, en ökning med 18 hästkrafter och 12 Nm vridmoment i jämförelse med föregångaren KTM 790 DUKE.

KTM trotsar trenden med ram i aluminium och håller sig till en snygg orange ram i krom-molly stål som använder motorn som en bärande enhet. Bakramen i aluminium har ett insug till luftburken som är integrerad i bakramen under dynan.

Fjädringen är så klart WP som KTM äger, fullt justerbar både fram och bak. Gaffeln är en WP Apex på 43 millimeter framgaffel som har 140 mm fjädringsväg och du justerar enkelt retur- och kompressionsdämpning i vardera gaffelben.

Baktill hittar vi en finner vi en WP Apex Monoshock som du kan justera med hög- och lågfarts kompression samt retur den har 150 mm fjädringsväg.

Bromsarna är dubbla radiellt monterade fyrkolvs Brembo Stylema Monobloc bromsok fram som biter i de 320 mm bromsskivorna och baktill har vi ett Brembo enkolvs bromsok med en 240 mm bromsskiva.

Du kan enkelt ställa in fyra körlägen Track/Sport/Street/Rain, Antispinn (TC), kurv-ABS (Bosch 9.1 MP), anti-wheelie- och supermoto-läge du kan även välja till Quickshifter+.

Det är ganska stor skillnad på responsen mellan de olika lägena Så klart hamnade man på track med avstängd wheelie med supermoto läge. Instrumenteringen är en snygg TFT display som är enkel att avläsa lyset är en LED-strålkastare. 

Hur är då nya KTM 890 DUKE R att köra?

Jag måste säga att den överraskade mycket positivt och levererade bättre effekt än väntat, den pinnar på riktigt bra och en mindre motor är varvvilligare än exempelvis storebror SuperDuke 1290 R. Detta kombinerat med den låga vikten gör att hojen lyfter fram föraren och man är alltid man över maskinen och kan pressa den till varvstopp på småvägarna. Fjädringen och chassit är klockrent och motorn var perfekt bestyckad, den tog sig i alla varvtal och hickade aldrig till hur man än behandlade den. Det enda som jag skulle vilja anmärka är att växellådan är lite ”hård” i växlingarna men den fungerar helt klanderfritt.

Vem ska satsa på en KTM 890 DUKE R?

Det är en riktigt snabb maskin på småvägar, du kör lätt ifrån andra R1000 förare på mindre vägar. Men när det börjar gå undan och man kommer upp i farter runt 200 kilometer i timmen är det inte optimalt med den upprätta körställningen och avsaknad av kåpa.

KTM 890 DUKE R briljerar framförallt i innerstan med sin lätta vikt och att den är så lätt att hantera kan man ta sig fram och busa runt med ett brett smil innanför hjälmen.

Nu fick jag inte möjlighet att testa den på bana, men jag tror att det går att sätta riktigt bra varvtider med den. Jag får invänta en inbjudning för bankörning från KTM så att jag kan komplettera test med hur snabb den är på banan.

Rekommenderat pris hos din lokala handlare 124 500 kronor
KTM power parts tillbehör
Akrapovič slip on system 8599 kronor
Nummerplåtshållare 1713 kronor
Crash pads fram och bak 336 kronor fram/bak
Dyna ”ergo seat” 1455 kronor
Paddoc Stand Adaptor 250 kronor
Heated Grip Kit 1713 kronor
Combination Switch 787 kronor
Fuel Tank Protection Sticker 250 kronor

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar