Stor eller liten?

Efter att ha kört både KTM 890 DUKE R och KTM 1290 Super Duke R veckorna efter varandra på i princip samma vägar kommer här en snabb jämförelse. När man kör KTM 890 DUKE R slås man av den lätta vikten, KTM 1290 Super Duke R av den stora motorn.

Så vad ska man välja en mindre lättare och motorsvagare och mer lätthanterlig motorcykel som KTM 890 DUKE R med mindre parallell-twin eller en MC som KTM 1290 Super Duke R som har en kraftig V-twin? Svaret är inte helt enkelt!

Den ”lilla” KTM 890 DUKE R är otroligt lätthanterlig och den mindre motorn är mer varvvillig och man är alltid man över maskinen och kan behandla den hur man vill och byta spår busenkelt. Motorn levererar effekt över förväntan, men det är trots allt bara 890 kubik. Jag åkte lätt ifrån ett par 1000RR hojar från Trosa-färjan till Rosenhill utan problem så det går att åka fort med den lilla maskinen.

Den ”stora” KTM 1290 Super Duke R har en fantastisk maskin som drar över hela registret utan vibrationer och man kommer snabbt upp i farter där man gärna skulle haft en kåpa för att skydda sig för fartvinden. Hela motorcykeln är ganska stor och passar dem med lite större kroppshydda. Jag som bara är 10 lång och väger 75 kilo upplevde att den var lite bred runt tanken, jag saknade den smala midjan som italienska V-Twin maskiner har.

Så vilken ska man välja?

Om du vill ha en smidig maskin som förvånar med hur lätt det är är att åka fort ska du välja KTM 890 DUKE R .

Vill du ha massor av kraft och den fetaste maskinen från Mattighofen, då ska du välja KTM 1290 Super Duke R.

Det finns inget rätt eller fel, man får helt enkelt välja den som passar bäst för hur man ska nyttja motorcykeln.

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar