Snart kan du ladda lastbilen direkt på rastplatsen. Trafikverket föreslår att omkring 30 av myndighetens 270 rastplatser kompletteras med laddning, främst för tunga fordon. Förslaget bygger på att en operatör upphandlas för drift och etablering. Dessutom pekas E4 Brahehus ut som ett första pilotprojekt. Tanken är att du laddar medan föraren ändå tar rast. På så sätt sparas tid i vardagen.
Så kan laddning bli möjligt
Trafikverket har utrett laddning på rastplatser på uppdrag av regeringen. Tidigare har myndigheten varit restriktiv med kommersiell verksamhet. Nu kan det bli möjligt att, via upphandling, låta en operatör etablera och driva en laddstation.
Men för att gå vidare behöver Trafikverket ett tydligare uppdrag. – Vi ser att effektiviteten i transporterna gynnas när fordon kan ladda samtidigt som föraren har rast, säger Sandra Nordahl, Trafikverket. Laddning längs de största vägarna är också en förutsättning för elektrifieringen av de tunga transporterna.
E4 Brahehus kan bli pilot
Rastplats E4 Brahehus, strax norr om Gränna, föreslås som första testplats. Där planeras redan fler platser för lastbilar. Därför lämpar sig platsen för ett pilotprojekt. Men för att starta behövs ett formellt regeringsuppdrag till Trafikverket.
Utpekade rastplatser och kapacitet
Samtidigt pekas 31 rastplatser ut som strategiskt viktiga genom hela landet. Dessa har minst åtta platser för lastbil med släp. Dessutom finns mark nog för laddning av olika fordonsstorlekar.
Viktigt är att kapaciteten för dagens icke laddbara fordon inte försämras. Enligt Trafikverket går det att bygga till, med vissa åtgärder, utan att tränga undan befintliga platser.
Varför det spelar roll för förare och åkerier
När du kan ladda under rasten blir körningen effektivare. Samtidigt minskar onödiga stopp utanför schemat. Dessutom är laddning längs de stora vägarna en nyckel för omställningen av tunga transporter.
På så sätt kan fler åkerier planera körningar med eldrivna fordon. Det gör att steget till elektrifiering blir både enklare och tryggare.
Vad händer nu
Nu väntar Trafikverket på ett förtydligat uppdrag från regeringen. Om det kommer kan upphandling av en operatör inledas. Därefter kan pilotprojektet i Brahehus starta och följas av fler platser.
På sikt kan du därmed räkna med laddning på utpekade rastplatser längs de största stråken. Det skulle underlätta planeringen, kapa väntetider och stötta omställningen av tunga transporter i hela landet.






