1 Shares

Det talas ofta om disrupt där företag som Uber och Tesla förändrar marknaden helt på kort tid, det är ofta prat om digitala företag som förändrar olika branscher. Lamborghini gjorde detta redan 1966 då han med sin Miura helt vände upp och ned på hur man bygger sportbilar och körde om dåtidens Ferraribilar.

Ferruccio Lamborghini lyckades inte bara skapa en banbrytande prototyp. Han lyckades även bygga färdigt den nya bilmodellen inom ett års tid (det tar runt fem år idag för bilindustrin att ta fram nya modeller).

Se denna Lamborghini Miura som hittades i en lada och är värderad till 22 miljoner kronor

För att fira 50-års jubileum sedan bilen började säljas har PoloStorico restaurerat en av dessa legendariska bilar till nyskick i en helt magisk grön kulör med en skön beige läderinredning som passar den gröna exteriören som handen i handsken.

Se på bilderna och njut av bilikonen som skapade grunden för dagens superbilar.

Historien om Lamborghini Miura

Italienska Ferruccio Lamborghini grundade sin bilfabrik med målet att tillverka raffinerade exklusiva touringbilar som skulle konkurrera med dåtidens finaste sportbilar från Ferrari. Företagets första modeller släpptes i mitten av 1960-talet och uppskattades för sitt fina byggkvalité och bra komfort.

Lamborghini fick stor uppmärksamhet 1966 för sin Miura sportcoupé som hade mittmotor på tvären, bakhjulsdrift samt individuellt upphängd fjädring på alla hjulen. Till skillnad mot dåtidens sportbilar som hade motorn fram och en stel bakaxel var detta ett stort kliv framåt i tekniken. De satte en ny standard hur man bygger superbilar som står sig än idag.

Det hela började 1965 då Lamborghinis tre bästa ingenjörer – Gian Paolo Dallara, Paolo Stanzani och Bob Wallace – utvecklade en prototyp som de kallade P400. Ingenjörerna föreställde sig en vägbil som byggde på erfarenheter från dåtidens racing – en bil som skulle kunna vinna på banan och samtidigt köras på vägen av alla motorentusiaster.

De arbetade på bilen under nätterna, i hopp om att övertyga Lamborghini att bilen inte skulle vara för dyr att producera eller ta för mycket kraft från bolagets andra viktiga projekt.

När projektets slutligen presenterades för Lamborghini gav han sina ingenjörer fria händer att arbeta vidare med den nya bilen. Han såg P400 som ett värdefullt verktyg för sin marknadsföring.

Bilen presenterades med en mittmotor monterad på tvären, ett avsteg från tidigare modeller från Lamborghini. En V12 var också ovanlig samt den med den effektiva konfigurationen med att foga samman motorn med växellåda och differential, vilket var tvunget då det var brist på utrymme i bilens trånga design.

Det rullande chassit visades på Turin auto show redan 1965. Bilen imponerade stort och ordrar haglade in från besökarna, trots att man inte hade några direkta planer för produktion av P400.

Bertone fick ansvaret för designen av prototypen som var klar bara några dagar innan sin debut på 1966 års Geneva Motor Show. Ingen av ingenjörer hade funnit tid att kontrollera om motorn faktiskt passade där den skulle monteras.

De bestämde sig för att fylla motorrummet med ballast och hålla motorhuven låst på mässan som de hade gjort tre år tidigare för debut av 350GTV (kan även berott på tidsbrist). Sgarzi som var ansvarig för försäljningen tvingades att avvisa motorpressen som ville se motorn på Miura (P400). Trots detta var bilen en av höjdpunkten på showen och etablerade Marcello Gandini som en av de främsta designers genom tiderna. Han ritade även den ikoniska Lamborghini Countach, men det är en annan historia som vi får återkomma till vid ett annat tillfälle.

Resten är historia och idag är Lamborghini Miura en eftertraktad ikon inom motorvärlden.

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar

1 Shares

Kommentarer