En av Porsches mest legendariska tävlingsbilar är till salu, men man måste ha en riktigt fet plånbok om man vill vara med och buda
En rullande historisk Porsche 911:a med en gigantisk vinge och feta skärmar som dominerade på tävlingsbanorna är nu till salu. Det är förstås en äkta 1974 Porsche 911 RSR 2.1 Turbo som vi talar, den kommer dock inte bli billig.
RSR var en milstolpe för Porsche, den första turboladdade tävlingsmodellen av 911. Den deltog i FIA:s grupp 5-kategori i världsmästerskapet 1974 för Makes och kom 2:a totalt på 24 Hours of Le Mans med Herbert Müller och Gijs van Lennep.
Den ser ut som en 911 på anabola steroider. Den har en monster-bakvinge (svartlackerad för det inte skulle synas hur stor den var), aerodynamik anpassad för racing med NACA-kanaler i bakrutorna som skall suga in luft till motorn.
Den visar även hur man lyckas med downsizing. För att möta FIA:s reglemente hade Porsche begränsningen med en motor som inte fick vara större än 3,0 liter. Så de tillverkade en boxermotor på 2,14 liter med en enorm KKK turboladdare.
RSR föddes i en era av motorsport där inget kunde komma i vägen för framgången och man hade gigantiska budgetar för att vinna. Porsche använde alla utsökta material man kunde hitta.
Motorn hade glänsande vevhus i magnesium, polerade titanstänger, stora oljepumpar, dubbla tändstift, Bosch mekanisk bränsleinsprutning och natriumkylda insugningsventiler.
RSR var en potent bil som pumpade ut 500 hästkrafter 1974 som var kopplad till en femväxlad växellåda som modifierades med en oljekylare för att hantera kraften.
En 80 procent låsdifferential och 917-typ för ökad hållbarhet. Här snålades det inte på något när man skulle vinna.
Chassit helt uppdaterat jämfört med produktionsbilen för att spara vikt. Torsionsstångsfjädringen ersattes med lådor i boxad aluminium, dyra progressiva titanfjädrar, Bilstein-stötdämpare och så klart en störtbur för säkerheten, viktbesparingen var 30 kg.
Detta matchades med en kaross i glasfiber fälgar med centrumlås från 917 och massiva bakdäck för att få ner en del av av kraften i backen.
Interiören är spartansk. Det finns en bur i lättvikts aluminium och en justerbar boostknapp. För att säkerställa att man skulle klara distanserna i Le Mans placerades en massiv 120-liters bränsletank bakom sätet. Man måste bara måste älska sjuttiotalet där man fokuserade på hälsa och säkerhet. Oljetanken flyttades framtill för att kompensera balansen och för att få en bättre viktfördelning.
Bara fyra RSR Turbos byggdes någonsin. Detta chassit ”R13” var det mest framgångsrika. Den är fullkomligt briljant, i ett fantastiskt originalskick och välbevarad i sina ursprungliga Martini & Rosso färger med en otrolig patina.
Jag vill så gärna ha den men det saknas tyvärr 6 miljoner pund som den beräknas gå för hos Gooding & Co:s auktion på Amelia Island den 9 mars.